|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تشکیل کارگروه نجات خلیج گرگان در شرکت آب منطقه ای گلستان/ مطالعات نجات خلیج در 2 بخش اجرایی می شود

خلیج گرگان به عنوان یکی از بزرگ ترین خلیج های دریای خزر، در گوشه جنوب شرقی این دریا واقع شده است. خلیج گرگان دارای طولی برابر با 60 کیلومتر و عرض حداکثر 12 کیلومتر بوده و دارای امتدادی شرقی- غربی است.

اهمیت این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی بسیار بالا بوده و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنین منطقه می باشد. اکولوژی خلیج گرگان تحت تأثیردریای خزر، رودهای مجاورو شبه جزیره میانکاله قرارگرفته‌است و در رشد و تکثیرآبزیان، ماهیان استخوان¬دارو ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد. خلیج گرگان نه تنها دارای ماهیان با ارزش غضروفی، ماهی سفید، ماهی کفال و ... است، بلکه در سالیان قبل سهم قابل توجهی از خاویار مورد نیاز کشور را تامین کرده و یکی از بهترین انواع خاویار سیاه جهان که از نظر کیفیت درجه یک است ، در این خلیج تولید می شد. توسعه صنایع در استان و توسعه دامداری در حاشیه رودخانه ها، موجب افزایش آلودگی میکروبی آب خلیج شده است.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیر عامل این شرکت دررابطه با وضعیت این خلیج در سالهای گذشته گفت: در گذشته نه چندان دور که سواحل استان گلستان فعال بود، شناورهای 500 و 1000 تن در این سواحل پهلو  می¬گرفتند، اما هم اکنون به دلیل پائین آمدن تراز آب دریای خزر، تردد شناورهای مذکور امکان پذیر نبوده و اسکله های ساخته شده در این خلیج کاربری خود را از دست داده اند.
مهندس علی نظری افزود: بر اساس اطلاعات اخذ شده از نوسانات تراز سطح آب دریای خزر، در سالیان اخیر، پائین رفتن این تراز باعث به خطر افتادن حیات خلیج گرگان و تالاب میانکاله شده است و هم اکنون دهانه آن تنها از طریق دو کانال باریک به دریای خزر متصل است.
 وی تصریح کرد: انجام مطالعه و اجرای طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در انتهای اسفند 1395 از سوی سازمان برنامه و بودجه استان گلستان به شرکت آب منطقه ای گلستان ابلاغ گردید.

مهندس نظری تصریح کرد: در این راستا شرکت آب منطقه ای گلستان بعنوان کارفرمای طرح اقدام به تشکیل کمیته راهبری متشکل از همکاران شرکت، مشاوران با تجربه کشورونمایندگان سازمان ها و نهادهای ذینفع و ذی مدخل شامل معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت هماهنگی امور عمرانی استان های گلستان و مازندران، سازمان بنادر و دریانوردی، ‌مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیرداری کشور نمود که این اقدامات با محوریت شرکت آب منطقه ای گلستان، به منظور پایش و کنترل کیفی مطالعات و پیگیری روند انجام مطالعات انجام می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: دراین راستا ، این شرکت ضمن تشکیل کارگروه تخصصی پایش و راهبرد طرح اقدام به برگزاری 4 جلسه کارشناسی با حضور اعضای کارگروه تخصصی در محل شرکت آب منطقه ای، به منظور تصمیم گیری و بررسی اقدامات مصوب گذشته و استفاده از نظرات کارشناسی کلیه نهادها و سازمان های ذینفع و ذیمدخل در طرح نمود.

 

 

در جلسات کارگروه تخصصی طرح مقرر شد؛ مطالعات نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دو بخش "مطالعات شناسایی و ارزیابی راه کارهای اضطراری" و "مطالعات جامع" انجام پذیرد. به این صورت که مطالعات اضطراری در یک دوره کوتاه مدت جهت ارائه برنامه اقدامات فوری مقابله با بحران بوجود آمده و مطالعات جامع بصورت تفصیلی با در نظر گرفتن کلیه جنبه های طرح اعم از اثرات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و ... به همراه نمونه برداری و پایش کمی و کیفی در یک دوره یکساله انجام شود.

مدیر فنی شرکت آب منطقه استان در خصوص اقدامات انجام شده تاکنون در خصوص طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهار کرد: مطالعات شناسایی و ارائه راهکارهای اضطراری  نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، عقد قرارداد مطالعات پایش کمی و کیفی منابع آب نامتعارف استان گلستان، مطالعات مرحله اول آبهای نامتعارف استان ، عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه های سرکلاته، باغو، ولفرا وگز وطنا، عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه بالاجاده و کانال ششدانگه، عملیات لایروبی وساماندهی رودخانه های شصت کلاته، نامن و میاندره، عملیات لایروبی و ساماندهی رودخانه قره سو، نظارت برانجام عملیات اجرایی لایروبی وساماندهی رودخانه های منتهی به خلیج گرگان، پایش و ارزشیابی مطالعات نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله از جمله اقدامات انجام شده طی این مدت کوتاه است.  
محمد نوری بیان کرد: تهیه و تدوین شرح خدمات مطالعات ارزیابی زیست محیطی طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله ، تهیه و تدوین پیش نویس مطالعات جامع پایش و نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، تهیه و تدوین شرح خدمات اندازه گیری های میدانی پارامترهای هواشناسی، هیدرودینامیکی، رسوبی و زیست محیطی در خلیج گرگان و تالاب میانکاله ، تهیه و تدوین مطالعات جامع پایش و نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله، تهیه و تدوین شرح خدمات عملیات هیدروگرافی، فوتوگرامتری و هیدرومتری خلیج گرگان و تالاب میانکاله و نقشه های روپرگذاری، تهیه و تدوین شرح خدمات مطالعات تکمیلی تعیین حدبستر و حریم خلیج گرگان و تالاب میانکاله و تهیه دستورالعمل، نقشه های اجرایی و اسناد مناقصه، تهیه اسناد مناقصه لایروبی کانال ها، زهکش ها و رودخانه های منتهی به خلیج گرگان و تهیه لیست تجهیزات مورد نیاز جهت خرید به منظور پایش، اندازه گیری، نمونه برداری از دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت است که امیدوار هستیم با انجام و اجرایی شدن این اقدامات بتوانیم بخش زیادی از این بحران را در کوتاه مدت مرتفع نماییم.

 

 

کد خبر: 1945
  تاریخ خبر : 4 مرداد 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 4 مرداد 1396
 روابط عمومی
 743
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 113
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 26,368
  • بازدید دیروز : 42,441
  • کل بازدید : 23,602,014
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 10:43:30
  • شناسه IP شما : 18.188.61.223

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :