|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در نشست حکمرانی آب:

حکمرانی آب زمینه اجرای مدیریت یکپارچه ی منابع آب را فراهم می آورد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در دومین نشست حکمرانی آب با بیان اینکه حکمرانی زمینه اجرای مدیریت یکپارچه ی منابع آب را فراهم می آورد، گفت: تمرکز حکمرانی آب بر سه پرسش محوری قرار دارد. اینکه تصمیمات چگونه اتخاذ می شود؟ در حال حاضر ساختار مدیریت منابع آب ایران با 9 حوضه آبریز مدیریت می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، دکتر ایرج حیدریان در دومین نشست حکمرانی متعالی آب به میزبانی شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: در کل استان های کشور ، برخی استان ها در شرایط سختی قرار دارند که از جمله گلستان، سیستان، خراسان شرایط بسیار سخت و شکننده را دارند. یا در سه استان شمالی به لحاظ بارش کاهش قابل توجهی را داشته است و باید ببینیم مدیریت آن به چه شکل باید باشد.
وی افزود: سوال بعدی این است چه کسانی می توانند آب را مصرف کنند ؟92 درصد منابع آب در بخش کشاورزی استفاده می شود و اهمیت دارد چگونه استفاده می شود. طی دو برنامه توسعه 75 هزار میلیارد تومان برای روش های نوین آبیاری اختصاص داده  شده است ولی طی این سالها کاهش مصرف آب را ندیده ایم.
دکتر حیدریان تصریح کرد: طی این سالها برای پایداری منابع آب چه کرده ایم. آبهای متعارف در اکثر استان های کشور در بخش منابع آب زیرزمینی دچار نقصان زیادی شده اند و آبهای سطحی با این افزایش درجه حرارت ، کاهش داشته است و وارد خشکسالی هیدرولوژیکی شده ایم.  
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه، ما ادبیات مشترک با ذینفعان نداریم و همه ما دور یک میز  نشسته ایم و نحوه مدیریت این منابع مهم است، گفت:  با همین روشهای سنتی در بخش کشاورزی تنها 31 درصد راندمان داریم.
وی بیان کرد: ضمانت الگوی کشت مشخص نیست و آیا معیشت جایگزین کشاورز تدارک دیده شده است یا در مرحله گفت و گو و صحبت و.. است؟ اگر مدیریت یکپارچه منابع آب را بسازیم آیا همصدائی برای این موضوع نمی خواهد؟
 دکتر حیدریان بیان کرد: با 10 درصد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، منابع تامین آب برای شرب فراهم خواهد شد.
وی بیان کرد: حکمرانی وسیله ای برای فعال کردن ابزارهای مدیریت عملی محسوب می شود و زمینه اجرای مدیریت یکپارچه ی منابع آب را فراهم می آورد.
وی افزود: در حال حاضر با شرایط تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی آیا انتظارات هست که باید تولید با همین روند و همین سیاست گذاری ادامه پیدا کند؟ از سالیان گذشته 15 هزاررهکتار نسق آب سطحی داریم اما همچنان توسط جهاد 56 هزار هکتار کشت شالی پرزنت می شود که این اشتباه است.  
دکتر حیدریان بیان کرد : در بحث کشت چغندر قند نیز باید سیاست یکپارچه ای در استان دیده شود. تا زمانی که در پیک شرب، پیک کشاورزی هم باشد و استفاده از چاه ها همزمان باشد درگیر این مسائل هستیم و می بایست از آبهای نامتعارف استفاده کنیم آبهای متعارف با این شرایط پاسخگو نیست.
وی افزود: افزایش عمق حفاری چاهها، افزایش کف شکنی ها و کاهش 40 درصدی در آبخوان های کم عمق استان از پیامدهای کاهش آبخوان است. به دنبال تعامل بیشتر با خانه کشاورز و سازمان جهاد کشاورزی هستیم و از تجارب دیگر استان ها در این زمینه باید استفاده کنیم.
دکتر حیدریان با بیان اینکه در ابر چالش آب باید مشارکت اجتماعی را داشته باشیم، گفت: آسیب برداشت بی رویه از چاه های مجاز کمتر از حفاری و برداشت غیرمجاز از چاه های غیر مجاز نیست. در استان گلستان اکثر چاه ها مته ای از سفره های کم عمق است و برداشت های غیر مجاز از چاه های مجاز  غفلت می شود.
وی افزود: باید دیوار بی اعتمادی بین کشاورزان و سایر نهادهای مسئول در این بخش برداشته شود و نسخه و راهکاری اجتماعی برای معیشت کشاورز اندیدیشیده شود. می توان از همراهی و مشارکت کشاورزان همراه در جلسات بهره مند شد.
وی چالش های اساسی حکمرانی آب را  بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی، عدم تخصیص منابع اعتباری به مدیریت آب های سطحی، محوری شدن اقتصاد کشاورزی در نظام برنامه ریزی توسعه،  قیمت یارانه ای آب در بخش کشاورزی و  تعارضات موجود در حکمرانی آب از جمله چالش های اساسی است که ما داریم.
وی افزود: حکمرانی خوب یک ایده آل است که دستیابی به آن در نهایت مشکل می باشد. جوامع و کشورهای بسیار کمی توانسته اند به حکمرانی خوب نزدیک شده یا به آن دست یابند و ما نیز با شرایط ایده آل فاصله داریم و باید تلاش کنیم تا خود را به نقطه مطلوب برسانیم.
دکتر حیدریان بیان کرد: در حکمرانی خوب، تنها دولت مسئول نیست، بلکه تعامل حکومت، جامعه مدنی، بخش خصوصی و شهروندان با یکدیگر برای تحقق حکمرانی خوب در بخش آب ضرورت دارد.

کد خبر: 5699
  تاریخ خبر : 3 تیر 1402
 روابط عمومی
 353
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 190
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 27,626
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 23,979,009
  • آخرین به روزرسانی : 15 اردیبهشت 1403 11:55:41
  • شناسه IP شما : 3.19.211.134

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :