|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

صرفه جویی در مصرف آب، راه‌حلی ناگزیر برای استان گلستان

برآورد آب مورد نیاز استان گلستان در افق سال 1404 از نظر تامین آب در بخش های مختلف شرب، بهداشت، صنعت و گردشگری وکشاورزی و ... حدود 6.5 میلیارد متر مکعب است و با توجه به این که پتانسیل آب استان حدود 2.5 میلیارد متر مکعب است و به نظر می رسد این میزان با توجه به دوره های خشکسالی و افزایش دمای استان، دارای سیر کاهشی است، حداقل کمبود آب استان به حدود 4 میلیارد متر مکعب بالغ می گردد که باید برای تامین آن اندیشه، برنامه ریزی، فرهنگ سازی، تامین اعتبار و عملیات اجرایی سنگینی را پیگیری نمود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آّب منطقه ای گلستان،  مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: یکی از راه های تامین این کسری آب، صرفه جویی در مصرف آب است که شامل همه بخشهای مصرف اعم از شرب، صنعت و کشاورزی می شود.

مهندس سید محسن حسینی گفت: صرفه جویی در مصرف آب در بخش های شرب و صنعت از آنجا که آب مصرفی در این دو بخش از کیفیت بهتری برخوردار بوده و قبل از ورود به چرخه مصرف، معمولا" فرایند تصفیه بر روی آب صورت می گیرد ، اهمیت زیادی داشته و مواردی مثل عدم شستشوی خودرو، حیاط، پیاده رو و خیابان، عدم آبیاری باغچه و فضای سبز شهرها با آب شرب، صرفه جویی در مصرف آب هنگام استحمام، شستشوی ظرف و لباس، مسواک زدن و دهها روش دیگر، راههایی هستند که می توان با استفاده از آن ها از آب استفاده بیشتری برد و در هزینه ها نیز صرفه جویی بیشتر کرد.

وی افزود: با توجه به مقدارآب مصرف شده در بخش های شرب و صنعت که حدود 10 درصد از کل میزان مصرف آب را شامل می شود، طبیعتا" صرفه جویی در این بخش ها نیز از نظر کمیت آب صرفه جویی شده نسبت به میزان صرفه جویی که در بخش کشاورزی می تواند تاثیر گذار باشد، نیست.

مهندس حسینی بیان کرد: افزایش راندمان آبیاری، استفاده از روش های نوین آبیاری و کم آبیاری از جمله مهم ترین راهکارهای صرفه جویی منابع آب در بخش کشاورزی است.

مدیر عامل آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: در زمان آبیاری محصولات کشاورزی، آب به سه صورت در زمان انتقال، توزیع و در مزرعه از دسترس خارج می شود و بهینه توزیع نمی شود. برای از بین بردن پرت های مسیر انتقال، پوشش انهار توسط بتون و سایر اندود کنندگان و استفاده از لوله در خطوط انتقال آب و برای پایین آوردن پرت های مسیرهای توزیع و نیز مزرعه، استفاده از سیستم های مدرن آبیاری از جمله آبیاری بارانی برای بخش زراعت و انواع سیستم های آبیاری قطره ای (مانند سیستم آبیاری قطره‌ای قطره‌چکان در خط، سیستم آبیاری زیرزمینی با لوله‌های تراوا، سیستم آبیاری بابلر، سیستم آبیاری قطره‌ای نواری و آبیاری قطره‌ای ثقلی) برای بخش باغبانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
استفاده از روش های آبیاری تحت فشار و روش های آبیاری کم فشار، علاوه بر آنکه موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود، به دلایل مختلف از جمله افزایش یکنواختی توزیع آب در سطح مزرعه، عدم حمل بذر گیاهان هرز و... موجب افزایش متوسط عملکرد محصول تا حدود ۳۰ درصد می شود.

وی افزود: صرفه‌جویی در مصرف انرژی تا حدود 25 درصد، کاهش علف‌های هرز در مزرعه و امکان استفاده از سیستم برای مبارزه با آن‌ها، افزایش کیفیت محصول، کنترل محیط و خنک کردن خاک و گیاه و هوای اطراف آن، آب‌پاشی روی گیاه به منظور حفاظت آن‌ها در مقابل سرما و یخبندان، امکان اجرا در اراضی شیب‌دار و... از دیگر مزایای آبیاری بارانی است.

مهندس حسینی بیان کرد: روش های کم آبیاری نیز از  راه هایی است که با استفاده از آن ها در مصرف آب صرفه جویی می شود ولی همزمان میزان محصول نیز کاهش می یابد، اما مقدار کاهش مصرف آب بسیار بیشتر از مقدارکاهش محصول بوده و با استفاده از این روش ها نسبت تولید واحد محصول به مصرف واحد آب افزایش می یابد و با استفاده از آب صرفه جویی شده  ناشی از این روش ها می توان سطوح بیشتری را آبیاری کرد.  

وی تصریح کرد: از میزان 2.5 میلیارد متر مکعب پتانسیل آب استان، مقدار حدود 2 میلیارد متر مکعب به بخش کشاورزی اختصاص یافته و این مقدار آب با مدل آبیاری فعلی در استان، می تواند حدود 250 تا 290 هزار هکتار را آبیاری کند.
به نظر می آید با استفاده از روش های آبیاری تحت فشار و صرفه جویی که بدین صورت به دست می آید می توان حدود 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی نموده و حدود 90 هزار هکتار به سطح آبیاری شده استان افزود وآن را از 290 هزار هکتار به حدود 380 هزار هکتار رساند.
از طرف دیگر با برقراری سیستمهای آبیاری مدرن در آبهای حاصل از تصفیه پسابها، میزان  حدود 30 هزار هکتار قابل آبیاری توسط پسابهای تصفیه شده، با حدود 10 هزار هکتار افزایش، به حدود 40 هزار هکتار خواهد رسید که مجموعا 100 هزار هکتار به اراضی آبیاری شده استان افزوده می شود.

کد خبر: 5580
  تاریخ خبر : 14 فروردین 1402
 روابط عمومی
 546
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 141
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 23,657
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 23,975,040
  • آخرین به روزرسانی : 15 اردیبهشت 1403 11:55:41
  • شناسه IP شما : 18.191.236.174

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :