|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان:

پیشرفت ۹۸ درصدی خاکریزی بدنه سد نرماب/ خرید 115 هکتار از اراضی بنیاد مستضعفان برای تحویل به کشاورزان مخزن سد

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان با تشریح جزئیات پیشرفت سد نرماب، گفت: اتمام این سد به سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص سد نرماب، اظهار کرد: سد نرماب آب سه رودخانه را مدیریت می‌کند، سد اصلی بر روی رودخانه نرماب احداث شده که خاکریزی آن هم اکنون ۹۸ درصد پیشرفته فیزیکی دارد و اگر هوا مساعدت کند تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: کانال و تونل انحرافی رودخانه چهل چای به دریاچه سد نرماب هم به اتمام رسیده ولی بخش انحراف رودخانه خرمارود به دریاچه سد شروع نشده و ۶ کیلومتر تونل می خواهد و دلیل اجرایی نشدن آن علاوه بر مسائل مالی تغییر طرح بوده است که این طرح بازمهندسی شده و اجرای کانال به تونل تبدیل شده تا حداقل خسارت به منابع طبیعی وارد شود.

وی در خصوص خرید اراضی کف مخزن هم گفت: یکی از اقدامات مناسب خرید ۱۱۵ هکتار از اراضی بنیاد مستضعفان ذر سالجاری بوده که به طور معوض به کشاورزان تحویل داده خواهد شد تا شغل خود را از دست ندهند. این اراضی امکاناتی مانند سیستم آبیاری تحت فشار، چند حلقه چاه و غیره را داشته و آماده کار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان توضیح داد که با همکاری جهاد کشاورزی تصمیم داریم کشاورزانی که این اراضی به آنها داده خواهد شد را به صورت شرکت تعاونی ساماندهی کرده تا تاسیسات حفظ و بهره وری کاهش نیاید.

طبق گفته مهندس حسینی ۱۰۰ هکتار هم در سنوات از بنیاد مستضعفان خریداری شده بود که به برخی کشاورزان کف مخزن تحویل داده شده است.

"انتقال روستای جنگلده بالا ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد"

وی در خصوص جابجایی روستاهای واقع در دهانه سد هم بیان کرد: روستای جنگنده پایین به طور کامل منتقل شده و انتقال روستای جنگنده بالا هم ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهندس حسینی توضیح داد که در این روستا ۲۵۰ واحد مسکونی باید ساخته شود که تاکنون ۵۰ باب ساخته شده، ۱۰۰ خانه پیشرفت ۶۰ درصدی داشته و ساخت ۱۰۰ واحد دیگر هم باید آغاز شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: سه روستای دیگر هم در مخزن سد وجود دارد که برای انتقال آن به اعتبار نیاز داریم و باید ابتدا مکان یابی انجام شده و بعد از اجماع نظر آن را جابجا کنیم.

وی عنوان کرد: به دلیل آنکه یک پنجم سد برای تأمین آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد باید درختان موجود کف سد کاملاً قطع شده و ریشه آن از خاک بیرون آورده شود و خاک نباتی هم جمع آوری شده تا بتوان از آب آن به عنوان شرب استفاده کرد.

مهندس حسینی افزود: هم اکنون در ازای درختان قطع شده ، ۷۰۰ هکتار جنگل کاری هم انجام داده ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از استرلیزه کردن چاه های فاضلاب، جمع آوری آرامستان ها، تخریب کامل خانه ها و غیره خبر داد و گفت: این مسائل برای سد شرب باید انجام شود.

وی هدف از اجرای این سد را کنترل سیل، تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت عنوان کرد و ادامه داد: با قیمتهای سال ۱۴۰۱ اتمام این سد به سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: اگر تمام موارد به خوبی پیش رود و اعتبارات تأمین شود عملیات اجرایی سد ظرف دو سال آینده می تواند به اتمام برسد و تنها تونل خرمارود به دلیل حساسیت آن باقی می ماند که ۲.۵ تا ۳ سال زمان برای اجرای آن پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: اجرای خط انتقال ۲۸ کیلومتری، تصفیه خانه و سایر تأسیسات هم برای آب شرب نیاز بود که اراضی آن خریداری شده و خط انتقال در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که سد نرماب، آب چند شهر و ببش از ۱۳۰ روستا را تامین خواهد کرد و به همین دلیل سهم شرب از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

طبق گفته وی ۱۰ میلیون مترمکعب هم سهم صنعت بوده که تاکنون با پنج میلیون متر مکعب آن موافقت شده است.

حسینی بیان کرد که بخش از آب هم برای اراضی کشاورزی پایین دست رهاسازی خواهد شد و کنترل سیل ، نیروگاه برقابی کوچک مقیاس و گردشگری نیز از اهداف سد نرماب است.

کد خبر: 5229
  تاریخ خبر : 27 آبان 1401
 روابط عمومی
 706
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 149
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 17,563
  • بازدید دیروز : 45,622
  • کل بازدید : 23,723,802
  • آخرین به روزرسانی : 10 اردیبهشت 1403 12:58:39
  • شناسه IP شما : 3.138.33.178

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :