|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در دیدار با سرپرست و اعضای تحریریه هفته نامه گلستان مهر:

بخش زیادی از اقدامات بخش آب باید اقدامات فرهنگی وآموزشی باشد/ حدود 75 درصد آب سطحی استان مهار می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در دیدار با سرپرست و اعضای تحریریه هفته نامه گلستان مهر اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای گلستان شرکتی است فنی که اقدامات فنی و اجرایی متعددی را در طول سال به کمک همکاران متخصص، مشاوران و پیمانکاران استانی و یا کشوری انجام می دهد اما در کنار اقدامات فنی اعتقاد ما بر این است که باید بخش زیادی از تلاش ما در بخش های فرهنگی مسائل آبی باشد تا بتوانیم هم بهره وری و هم بهینه سازی مصرف را در جامعه تبیین نمائیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در این دیدار با تشکر از رسانه گلستان مهر در توجه به رصد موضوعات مختلف استان و توجه ویژه به بخش آب اظهار کرد:گلستان تقریبا 2و 3 دهم جمعیت کشور و یک و هفت دهم آب کشور را داراست و نسبت به متوسط کشور آب کمتری در اختیار دارد . در استان گلستان با همین آب موجود به همراه اراضی دیم و تصفیه پساب هامی توان غذای بیش از 4 میلیون نفر را تامین کرد در حالیکه جمعیت ما هنوز به 2 میلیون نفر نرسیده است.

وی بیان کرد: مثلا در بحث بهره وری از آب ، اینکه به ازای هر متر مکعب آب چه مقدار محصول خشک باید تولید شود ، در استان باید به آن بیشتر توجه شود.  یا نقش بانوان خانه دار در صرفه جویی آب کشاورزی به این معناست اگر یک زن خانه دار بداند برای هر رژیم غذایی شامل سبزیجات یا گوشت ها یا غلات چه مقدار آب مصرف شده است و بر اساس مصرف آب کمتر یک رژیم غذایی مناسب را طراحی نماید او نیز می تواند در صرفه جویی آب بخش کشاورزی نقش داشته باشد.

مهندس حسینی بیان کرد: استان گلستان بیان کرد: بخش زیادی از اقدامات ما باید فرهنگی باشد و ما می توانیم با طرح موضوع های فنی از رسانه ها مدد بطلبیم که به کمک ما بیایند و ما ضمن تولید محتوی مناسب و فنی  موضوعات مختلف را با مدد رسانه ها در بخش آب را برای جامعه تبیین نمائیم.

وی افزود: کنترل ومدیریت سیلاب مولفه های گوناگونی مانند، لایروبی رودخانه ها، عملیات آبخیزداری در بالادست در جنگل ها ، مدیریت اراضی شیبدار کوهپایه ها، احداث پل های مناسب و استاندارد، عملیات مهندسی رودخانه ها در بخش های مختلف، آموزش های عمومی برای عموم جامعه، تسریع در ساخت سدهای استان و کاهش رواناب شهری و ... دارد که نیازمند است همه استان و نهادهای مسئول با هم افزایی مسائل را مرتفع نمایند.

مهندس حسینی در بخش برنامه های آتی مهار آب این شرکت گفت:  20 هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز در استان داریم و حدود 15 هزار حلقه چاه غیر مجاز که میزان مصرف آن ها 13 درصد آب استان است ،چون چاه های ضعیف وکم عمق هستند.

*توسعه ای در بخش آب زیرزمینی در استان نداریم *

وی با بیان این که این چاههای مجاز وغیر مجاز تمام آب زیرزمینی استان را مصرف می کنند گفت: در بخش آب زیرزمینی نه تنها توسعه نداریم بلکه برنامه تعدیل هم داریم. که باید به مرور آن را کاهش دهیم.  14 سد مخزنی در استان داریم. 300 سد کوچک مخزنی و آب بندان و بیش از ۸۰ سد انحرافی ، شق نهرها و ..که حدود 75 درصد آب سطحی استان را به مصرف می رسانند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: برای جمع آوری مابقی آب سطحی استان نیز، سد نرماب در حال ساخت است و تا اردیبهشت 1400 آبگیری می شود. سد آقدکش در شمال آق قلا هم  با هدف کنترل سیل و هم ذخیره آب در حال ساخت است. سد میرداماد در شصت کلاته با کمک مجلس بتواند ردیف اجرایی گرفته از سال آینده احداث آن را هم شروع کنیم. سد رامیان یا قره چای نیز در حال مطالعه است.

*راندمان آبیاری در استان 35 درصد است *

مهندس حسینی با بیان اینکه راندمان آبیاری در حال حاضر در استان حدود 35 درصد است گفت: شرکت آب منطقه ای استان در احداث کانال های 1 و 2 و گاهی نیز 3 و 4 از جمله در شبکه قره سو زرین گل مشغول کار است ولی اگر همه کانال های سنتی استان را پوشش دار کنیم ضریب راندمان 8 درصد افزایش پیدا می کند. به نظر می رسد اقداماتی مانند آبیاری های نوین و احداث کانال های زهکش 3 و 4 در بحث بهره وری بیشتر موثر است.

مهندس حسینی تصریح کرد: در استان گلستان 9 میلیارد متر مکعب  در سال بارش داریم که 2 و نیم میلیارد متر مکعب آن باقی مانده و مابقی تبخیر می شود  که می توان اقداماتی در سطح پایین انجام داد که این تبخیر را کاهش داد. در بهره وری آب باید نیز استان روش های مختلف را بکار گیرد.

علی منصوری رضی مدیر مسئول هفته نامه گلستان مهر نیز در این دیدار اظهار کرد: خداوند در قرآن می فرماید؛ آب مایه حیات است و باید معقولانه برای استفاده از آن برنامه ریزی کنیم.

سرپرست روزنامه رسالت در استان با بیان اینکه امروز نیاز جامعه ما به فرهنگ خوب مصرف کردن در بخش آب ضروری است.گفت: امکانات آب برای احیای کشاورزی در استان کمتر استفاده شده است و یا استفاده نامعقول شده است و نوع مصرف برای جامعه ما بهینه نشده است که می بایست بخشهای مرتبط در این زمینه ورود بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به طرح هایی مانند  طرح انتقال آب از مازندران به استان گلستان برای احیای زمین های کشاورزی که از سال های بسیار قبل مطرح شده بود اظهار کرد: اجرای چنین طرح هایی می تونست بخشی از مشکلات آب استان را مرتفع نماید.

مدیر مسئول هفته نامه گلستان مهر اظهار کرد: در استفاده از پتانسیل های سطح کشوری موفق نبوده ایم و هماهنگی سیستمی در حوزه اجرایی جهت هم افزایی پیشرفت کارها کمتر هست.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی جمعی برای فرهنگ سازی بخش آب به مقدار کافی صورت نگرفته است افزود: ما به عنوان رسانه در این زمینه می توانیم به شما کمک کنیم.

کد خبر: 3575
  تاریخ خبر : 26 بهمن 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 26 بهمن 1399
 روابط عمومی
 2000
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 92
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 6,136
  • بازدید دیروز : 40,575
  • کل بازدید : 23,385,930
  • آخرین به روزرسانی : 31 فروردین 1403 12:06:50
  • شناسه IP شما : 18.116.239.195

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :