|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان به مناسبت نزدیک شدن روز جهانی کوهستان ، بیان کرد :

مطالعه و اجرای طرح های توسعه منابع آب در حوضه های کوهستانی استان

سرپرست دفتر فنی مطالعات طرح های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان به مناسبت نزدیک شدن روز جهانی کوهستان با ارائه آماری گفت: استان گلستان با مساحت 20438 کیلومتر مربع شامل 14 شهرستان و در شمال کشور و ضلع شرقی دریای خزر واقع شده و شامل ۵ حوضه آبریز شرق خلیج گرگان ، نکا رود علیا ، قره سو ، گرگانرود و اترک سفلی می باشد . میانگین بارندگی سالانه استان در دوره آماری درازمدت ، حدود 490 میلی متر است که این مقدار در حوضه های آبریز کوهستانی استان از جمله گرگانرود و قره سو بیش از 600 میلیمتر در سال است.


به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس حسن فرازجو اظهار کرد: ارتفاعات استان حدود 12000 کیلومتر مربع وسعت داشته و بخش عمده ای از مساحت استان را شامل می شود. در نقشه ناهمواریها و حوضه رودخانه های ایران ، بلندترین نقطه ارتفاعی استان گلستان ، قله گاوکشان در رشته کوه البرز شرقی با ارتفاع 3813 متر از سطح دریا ذکر شده است . بارش حوضه های کوهستانی  ، نقش عمده ای در تولید منابع آب استان دارند که به صورت آب سطحی در آبراهه ها و رودخانه ها ، جریان یافته و بخشی از بارش های کوهستانی نیز پس از نفوذ در زمین ، آبخوان های زیرزمینی استان را تغذیه می نمایند. 

وی افزود: از طرف دیگر ، بارش برف و انباشته شدن آن در حوضه های آبریز استان به عنوان یک ذخیره با ارزش محسوب شده و باعث تداوم جریان پایه رودخانه ها و تقویت آبدهی چشمه ها در فصول خشک سال می گردد.

مهندس فراز جو تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای گلستان با لحاظ اصول زیست محیطی و در راستای توسعه پایدار استان ، مطالعه و اجرای طرح های توسعه منابع آب همچون احداث سدهای کوچک مخزنی و تعریف طرح های گردشگری ، پروژه های مهندسی رودخانه ، تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها ، احداث ایستگاه های باران سنجی و آب سنجی در مناطق مرتفع کوهستانی و عملیات برف سنجی را در برنامه عملیاتی خویش دارد و سعی بر آن است تا با مطالعات فنی مناسب در طرح های توسعه منابع آب ، در جهت حفظ معیشت ساکنین حوضه  و به تبع آن ، حفاظت زیست بوم کوهستان های استان ، گام موثری برداشته شود.

به گفته مهندس فرازجو، مجمع عمومی سازمان ملل متحد 11 دسامبر را "روز جهانی کوهستان" نامگذاری کرده است که در سال 1399 ، معادل با 21 آذر ماه می باشد.  سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ( FAO )   ، هماهنگ کننده برنامه های نمادین این روز در سطح جهانی است. هر ساله  در این روز  به منظور ایجاد آگاهی عمومی در مورد اهمیت کوه ها برای زندگی ، برجسته سازی فرصت ها و محدودیت ها در توسعه مناطق کوهستانی و  مواردی که تغییرات مثبتی را برای بومیان منطقه و محیط زیست سراسر جهان ایجاد می کند ، فعالیت هایی صورت می گیرد.
امسال ، روز جهانی کوهستان برای تجلیل از تنوع زیستی غنی در کوه ها و همچنین رسیدگی به تهدیدات موجود ، در نظر گرفته شده است . 

توپوگرافی متمایز کوهستان از نظر ارتفاع و شیب ، فرصت هایی را برای کشت انواع محصولات با ارزش ، باغداری ، دامپروری و رشد گونه های جنگلی فراهم می کند. با این حال ، تغییرات آب و هوایی ، عملیات کشاورزی ناپایدار ، معدن کاوی نادرست ، قطع درختان و شکار بی رویه می تواند صدمات زیادی به تنوع زیستی کوهستان وارد کند. علاوه بر این ، تغییر کاربری اراضی و پوشش گیاهی و بلایای طبیعی ، از بین رفتن تنوع زیستی را تسریع می کند و به ایجاد یک محیط شکننده در جوامع کوهستانی منجر می شود. تخریب اکوسیستم می تواند منجر به منسوخ شدن شیوه های فرهنگی و سنت های باستانی شود که برای چندین نسل ، تنوع زیستی را پایدار نگه داشته است.

گفتنی است، کوه ها و تنوع زیستی آنها ، تامین کننده مواد غذایی و دارویی هستند و همچنین تنظیم اقلیم ، آب ، خاک و کیفیت هوا را برای بشریت برعهده دارند و باعث جذب گردشگر و درآمدزایی برای جوامع کوهستانی می شوند. با این حال در اغلب مناطق ، اکوسیستم های کوهستانی تحت فشار تغییر کاربری زمین ، تغییر اقلیم ، بهره برداری بیش از حد ، گونه های مهاجم و آلودگی قرار دارند. 

کوهستان ها حدود 60 تا 80 درصد آب شیرین جهان را تأمین می کنند و  بدون آن ها توسعه پایدار امکان پذیر نیست. آب شیرین کوهستان برای دستیابی به امنیت غذایی جهانی بسیار اساسی است ، زیرا توسط کشاورزان برای آبیاری محصولات در بسیاری از دشت ها استفاده می شود.

کد خبر: 3353
  تاریخ خبر : 20 آذر 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 20 آذر 1399
 روابط عمومی
 3181
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 108
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 16,077
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 24,406,569
  • آخرین به روزرسانی : 27 اردیبهشت 1403 13:42:02
  • شناسه IP شما : 3.128.171.246

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :