|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جوابیه به مطلب « ضرورت علاج بخشی و توجه ویژه به سد گلستان »

به استحضار می رساند، در تاریخ 19 آبان 1402 در پایگاه خبری صریر خبر، مطلبی با عنوان " ضرورت علاج بخشی و توجه ویژه به سد گلستان" به قلم جناب آقای ستار قوجق نژاد، عضو محترم شورای اسلامی بخش مرکزی گنبد کاووس، درج شده است. ضمن تشکر از آن پایگاه محترم خبری و نگارنده خبر در خصوص انعکاس دغدغه های بخش آب در محدوده شرق استان و سد مخزنی گلستان، بخشی از اقدامات این شرکت پیرامون موضوع فوق برای استحضار مردم شریف، به منظور درج در آن پایگاه خبری بر اساس قانون مطبوعات ارسال می گردد.

در استان گلستان حدود 110 هزار اراضی شیبدار وجود دارد که عمدتاً در آن ها کشت و زرع صورت می گیرد و یا دارای پوشش گیاهی مناسبی نمی باشند و فرسایش پذیری بالایی در اثر بارندگی و سیلاب دارند. این خاک ها در ارتفاعات شرقی استان گسترش زیاد و قابل توجهی دارند. این مسأله موجب شده تا همه ساله در اثر بارندگی ها به ویژه بارش های شدید، حجم قابل ملاحظه ای از رسوبات و خاک های با ارزش این اراضی بصورت گل و لای بهمراه سیلاب  وارد رودخانه ها و مخازن سدهای استان شوند. این موضوع  علاوه بر اینکه بخش زیادی از خاک با ارزش کشاورزی را از بین می برد هزینه های زیادی در بخش لایروبی رودخانه را نیز به وجود می آورد . برهمین اساس لایروبی رودخانه های استان بر اساس اعتبارات ابلاغی سالانه و استفاده از سایر ظرفیت ها توسط این شرکت و سایر دستگاه های ذیربط انجام می شود. در سال گذشته با تدبیر استاندار محترم و با هماهنگی تمامی دستگاههای ذیربط وذیمدخل، از جمله معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری، اداره کل مدیریت بحران، شهرداری ها ، دهیاری ها و ....و با استفاده از اعتبارات ابلاغی و تجهیزات و ماشین آلات دستگاههای اجرائی ذیربط و برخی استان ها در قالب قرارگاه شهید لولایی حدود 160 کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی گردیدند که بخشی از این عملیات در رودخانه های شرق استان انجام شده است و این لایروبی ها توانسته اند به کاهش خسارات سیل در سال جاری کمک نمایند.  
برای مدیریت سیلاب و کاهش خسارات آن، اقدامات متعددی با توجه به شرایط و میزان سیلاب وجود دارد و لایروبی یکی از این اقدامات است که عملکرد و اثربخشی آن صرفا برای بخشی از سیلاب ها می باشد. در سیلاب اخیر رودخانه اوغان، به دلیل شدت بارش که معادل 72 میلیمتر در بازه زمانی چهار ساعته بوده است حجم زیادی از رسوبات به همراه تنه، شاخه و برگ درختان در مسیر رودخانه بر جای گذاشته شد و بهمین دلیل در لحظه وقوع دبی اوج سیلاب که بیش از 110 متر مکعب بر ثانیه بوده است ، بخشی از سیلاب از بستر رودخانه خارج شود و موجب بروز خسارت گردید.  
سدگلستان با مساحت 1500 هکتار و حجم 86 میلیون متر مکعب در سال 1379 به بهره برداری رسید و تأمین آب کشاورزی شبکه گلستان و بخشی از مصارف مسیر گرگانرود و شبکه وشمگیر از اهداف اصلی آن می باشد. رودخانه اوغان یکی از رودخانه های تأمین کننده آب سد مخزنی گلستان می باشد که در انتهای مسیر خود از مجاورت سرریز سد، وارد مخزن سد می شود و بهمین دلیل در لحظه وقوع دبی اوج سیلاب، بخش اندکی از حجم سیلاب از ساحل غربی رودخانه اوغان که مجاور با سرریز سد گلستان می باشد از روی سرریز در مسیر رودخانه گرگانرود جاری و در اختیار بهره برداران سد گلستان در پائین دست سد قرار گرفت.  
بر اساس بررسی های انجام شده فرسایش و انتقال خاک اراضی از ارتفاعات و انباشته شدن آنها در داخل مخزن سدها باعث کاهش حجم مخزن سدها و در نتیجه کاهش ظرفیت تأمین آب برای مصارف مختلف از جمله کشاورزی می شود. همچنین رسوب وارده و کاهش حجم مخزن سدها علاوه بر کاستن از عمر مفید تأسیسات، ظرفیت مخزن سدها را در تامین آب مورد نیاز کاهش داده است وبراساس اصول فنی وعلمی باید مطالعات علاج بخشی دردستور کار قراربگیرد
بمنظور اطلاع از حجم مخزن سد گلستان، شرکت آب منطقه ای در طی سال های 95 لغایت 96 ، حجم مخزن سد مذکور را مجدداً اندازه گیری و تدقیق نمود و همچنین نظر به ورود سیلاب سهمگین به مخازن سدهای بوستان و گلستان در اسفند 1397، با پیگیری های بعمل آمده از طریق شرکت مدیریت منابع آب ایران و با اخذ اعتبار لازم، مطالعاتی را برای این سدها انجام و در نتیجه آن، مطالعه و اجرای علاج بخشی سدهای مذکور را
 اخیرا  پیشنهاد شده است و این شرکت نیز به منظور اخذ اعتبار برای مطالعه و اجرای علاج بخشی سدهای گلستان و بوستان، مکاتبه و پیگیری نموده است . امید است با راهبری داهیانه استاندار معزز و عنایت ویژه ریاست محترم جمهور در سفر دوره دوم به استان گلستان، این مهم که از اولویت های کاری شرکت آب منطقه ای گلستان و مطالبه مردم شریف شرق استان به ویژه شهرستان گنبد کاووس می باشد، در زمره مصوبات سفر قرار گیرد و اعتبار لازم برای شروع کار اختصاص داده شود.

کد خبر: 5908
  تاریخ خبر : 25 آبان 1402
 روابط عمومی
 278
  اخبار مرتبط
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 87
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 2,489
  • بازدید دیروز : 34,649
  • کل بازدید : 23,743,377
  • آخرین به روزرسانی : 10 اردیبهشت 1403 22:05:01
  • شناسه IP شما : 3.12.41.106

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :