|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر سدها و تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای گلستان مطرح کرد:

ضرورت همراهی گلستانی‌ها برای عبور از بحران کم‌آبی / 8 درصد سدهای گلستان آب دارند

استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی و خشکسالی های متوالی موجب شده است تا این روزها گلستان سخت ترین شرایط را در بحران آب تجربه کند موضوعی که کارشناسان راه حل آن را مدیریت مصرف بهینه آب برای عبور از فصل گرمای امسال می‌دانند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان ، با وجود هشدار کارشناسان در دهه های اخیر نسبت به بحران کم آبی و خشکسالی، کمتر حوزه ای به این بخش توجه کرد و به این ترتیب این روزها وضعیت منابع آبی در استانی که به واسطه سرسبزی گلستان نام گرفته از شرایط خوبی برخوردار نیست.
«موسی برزگر» مدیر سدها و تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای گلستان می گوید: امسال تاکنون فقط 8 درصد سدهای استان آب دارند و سایر سدها مانند نوار مرزی گلستان تقریبا بسیار ناچیز و در حد صفر هستند.
وی فرهنگ سازی و آموزش و رعایت الگوی مصرف را راه خروج از این بحران می داند و معتقد است: از دستگاه های متولی در حوزه های مختلف تا مساجد و مدارس باید نسبت به مدیریت مصرف آب به کلیه مصرف کنندگان در بخش کشاورزی، شرب و صنعت و... هشدار دهند تا با کمترین تنش در سال جاری عبور کنیم. مشروح این گفتگو را بخوانید.
* توضیحی درباره چگونگی وضعیت بحران آب و خشکسالی بدهید*
خشکسالی یک رفتار طبیعی در پیکره کره زمین است چرا که ما همواره با ترسالی و خشکسالی و سال های نرمال مواجه هستیم اما اینکه چرا خشکسالی پشت سر هم و مداوم اتفاق می‌افتد علت آن تغییر اقلیم، وجود گازهای گلخانه ای است. در این شرایط دما و تبخیر افزایش و شاهد کاهش بارندگی خواهیم بود و به این ترتیب روند نرمال طبیعت با این تغییر اقلیم و گازهای گلخانه دچار مشکل و اختلال می شود.
* وضعیت سدها و منابع آبی استان چطور است؟ *
در چند سال اخیر کاهش بارندگی، آورد رودخانه های استان و افزایش دما باعث تشدید تبخیر شده و حجم منابع آبی استان را کاهش داده است.

در مقایسه ای از حجم مخازن سدهای استان را از سال گذشته تاکنون در می یابیم که حجم مخازن سدهای استان در سال گذشته ۶۴ میلیون متر مکعب بوده که در حال حاضر 19 میلیون متر مکعب است به عبارتی در حال حاضرهشت درصد از ذخایر سدهای ما آب دارند در حالی که سال گذشته ۲۶ درصد از سدهای استان آب داشت.

با این مقایسه متوجه می‌شویم که شرایط استان به لحاظ منابع آبی خوب نیست باید برای استفاده از آب رعایت نکات را داشته باشیم تاحداکثر استفاده از منابع آبی با کمترین تنش را داشته باشیم.

* چه راهکارهایی برای مقابله با تنش آبی به نظرتان می‌رسد؟ *
در سیاست های کلی می بایست از روند سریع تغییر اقلیم در کشور جلوگیری شود.همچنین نباید محصولاتی مانند شالی که آب زیادی مصرف می کنند در گلستان کشت شود؛ توصیه ما این است که فقط در نسق ها کشت شالی انجام شود که آن هم باید کشاورزان کمتر از میزان هر ساله سطح زیر کشت داشته باشند و اینگونه نباشد که شالی در مساحت زیادی در نسق ها کشت شود که باعث بحران در پایین دست شود.

نکته بعدی اینکه محصولاتی در استان کشت شود که به خشکی مقاوم است و آب کمتر مصرف می کند همچنین محصولاتی که کشت می شود هم باید با استفاده از روش نوین آبیاری شوند که این هم به پرمحصولی و مدیریت مصرف آب کمک می کند.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد فرهنگ سازی و آموزش است که در این راستا می توان از دستگاه های متولی و انجمن ها برای هوشیاری کشاورزان بهره برد. ضمن اینکه استفاده از رسانه‌های جمعی و شبکه های اجتماعی هم برای آموزش، ترویج و هشدار به کم آبی بسیار موثر است بنابراین به نظر می‌رسد باید از این ظرفیت هم برای آگاهی کشاورزان استفاده شود.

دربحث توضیح آب باید مدیریت یکپارچه منابع آب و مشارکت مردمی را رعایت کنیم این موضوع بسیار دارای اهمیت است چراکه بسیاری از اراضی بالادست در مقایسه با زمین های پایین دست برداشت بیشتر از آب دارند. تقاضای ما این است که این دوستان با یک برنامه ریزی مناسب تقسیم آب انجام دهند به گونه ای که نسبت سهمی که دارند این تقسیم آب اتفاق بیفتد تا تعیین تنش اجتماعی و بحران آب به حداقل میزان ممکن برسد. استفاده از ظرفیت مساجد و مدارس برای آگاه سازی نسبت به بحران کم آبی هم بسیار موثر است.

کد خبر: 5652
  تاریخ خبر : 26 اردیبهشت 1402
 روابط عمومی
 593
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 96
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 24,301
  • بازدید دیروز : 40,575
  • کل بازدید : 23,404,095
  • آخرین به روزرسانی : 1 اردیبهشت 1403 11:04:30
  • شناسه IP شما : 3.149.239.110

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :