|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

گزارشی از کشت شالی در گلستان:

شالیکاری گلستان را بیابان می کند/افزایش بارش های امسال منابع آبی استان را تامین نکرده است

در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت برنج و صرفه اقتصادی آن، سطح زیر کشت این محصول در کشور به شدت افزایش یافته است و این موضوع باعث تشدید بحران آب در گلستان شده است.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای گلستان، شالی یکی از کشت‌های نیازمند آب فراوان است. در سال های اخیر در گلستان بیش از چهار تا پنج برابر الگوی کشت برنج تولید شده ودر برخی سال ها تا سطح ۶۰ هزار هکتار رسیده است، این در حالی است کارشناسان الگوی کشت ۱۲ هزار هکتاری محصول برنج در استان را با توجه به کمبود منابع آبی زیاد دانسته و خواستار کاهش این الگو شدند.
خشکسالی سال های اخیر و کاهش سطح نزولات آسمانی که موجب قرار گرفتن منابع آبهای زیرزمینی در وضعیت قرمز شده، نگرانی را در بین کارشناسان و متولیان امور آب استان افزایش داده تا حدی که به گفته کارشناسان در صورت تداوم کشت برنج در این سطح در سال های آتی باید خشک شدن آب های زیرزمینی استان و در نهایت تبدیل شدن گلستان به بیابانی خشک و لم یزرع را را شاهد باشیم.
 استان گلستان اقتصادی با محوریت کشاورزی دارد و  سال هاست کشت شالی نیز در آن رونق داشته ولی این کشت به این دلیل که فشار زیادی به منابع آب استان وارد کرده است، فشار به سفره های آب زیرزمینی و بحران آب را در پی داشته است که به زودی قابل جبران نیست.

به گفته  سازمان جهاد کشاورزی کشت در غیر اراضی نسق ممنوع است ولی طی سال های گذشته باز هم شاهد کشت در اراضی غیر نسق بودیم که در برخی موارد به دلیل کاهش چاه ها در فصل تابستان کشاورزان با ضرر مواجه شده اند ولی از آن جایی که هنوز الگوی کشت مصوب شورای برنامه ریزی استان اجرایی نشده است،کشاورزان  برای به دست آوردن حداقل معیشت اقدام به کشت این محصول پرآب طلب می کنند و خسارات و ضرراحتمالی را نیز به جان می خرند.
کشت شالی با آب زیرزمینی  غیر مجاز کاملا باید متوقف شود  
 افزایش باران و ترسالی سال آبی جاری گویی برای  برخی کشاورزان امیدی را ایجاد کرده که می توانند کشت شالی را در اراضی غیر نسق داشته باشند، ولی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان در رابطه با کشت شالی با آب زیرزمینی می گوید:حتی با نرمال شدن وضعیت آّب سفره های زیرزمینی کشت شالی با آب زیرزمینی کاملا باید متوقف شود و این در حالی است که سفره ها هنوزشاهد کاهش 15 درصدی نسبت به وضعیت نرمال خودهستند.توقف کشت شالی نیازمند همکاری سایر بخش ها از رسانه ها در امر آموزش تاجهاد کشاورزی و تعاون روستایی و سازمان صنعت و دیگر نهادها است.

مهندس سید محسن حسینی افزود: گشت و بازرسی و شناسایی خزانه های شالی در حال ایجاد و صدور اخطاریه مبنی بر ایجاد نکردن خزانه شالی، شناسایی شالیکاری های غیرمجاز در تابستان و معرفی آنان به مراجع قضایی جهت جلوگیری از ادامه مصرف غیر مجاز آب ، اصلاح منصوبات غیرمجاز ، اخذ خسارت به منابع آب واخذ تعهد جهت تکرار  نشدن موضوع از جمله برنامه های شرکت آب منطقه ای در این زمینه است.
چاه های غیر مجاز زراعت شالی مسدود می شود
وی برنامه های شرکت در خصوص جلوگیری از مصرف بیش از اندازه و غیرمجاز آب ، از جمله کشت برنج در استان را، انسداد چاههای غیر مجاز، بویژه چاههای غیر مجاز دارای زراعت شالی، پیگیری نصب کنتور جهت اندازه گیری مصرف آب چاهها و شارژ کنتورها بر اساس میزان آب مجاز قابل استحصال، عنوان کرد.
 معاون شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: شناسایی اراضی در حال آماده شدن برای شالیکاری غیر مجاز از اواسط خرداد ماه و صدور اخطاریه مبنی بر کشت نکردن  شالی واطلاع رسانی به کشاورزان از طریق  پیامک  نصب اطلاعیه در اماکن عمومی ، توزیع اطلاعیه ، دعوت از کشاورزان و ارائه توضیحات حضوری در جمع کشاورزان ، زیر نویس در سیمای گلستان ، اطلاع رساتی مطبوعاتی از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای در راستای کاهش بحران آب و کشت نشدن برنج در استان بیان کرد.
افت سطح آبهای زیرزمینی و کاهش آب  چاه ها در مناطق شمالی استان و نیز امکان پیشروی آبهای شور به نواحی جنوبی استان همگی حکایت از جدی بودن بحث تغییر اقلیم استان از معتدل مدیترانه ای به گرم و خشک است، امری که  در صورت اصلاح نشدن الگوی  مصرف آب  در همه بخش ها  موجب مرگ گلستان کنونی و تولد گلستانی خواهد بود که سبزی و سرسبزی در آن تنها در حد یک واژه می ماند.

 

 

کد خبر: 1664
  تاریخ خبر : 23 اردیبهشت 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 23 اردیبهشت 1395
 روابط عمومی
 1089
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 122
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 25,456
  • بازدید دیروز : 32,497
  • کل بازدید : 22,674,923
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 18:03:58
  • شناسه IP شما : 44.212.50.220

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :