|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

گزارش خبری

mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; مدیریت سازه ای سیلاب راهکاری برای کاهش خسارات سیل

mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیریت سازه ای سیلاب راهبردی مطمئن برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل است...

انسان در طول حیات خود همواره در معرض حوادث طبیعی گوناگون از جمله زلزله، سیل، سیلاب و طغیان رودخانه ها قرار داشته است. این حوادث گاه خسارات جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل کرده است و میلیون ها انسان بر اثر آنها کشته و یا آواره شده اند.سئوالی که در اینجا می توان مطرح کرد این است که آیا انسان می بایست مقهور این بلایای طبیعی باشد و خود را در طول آنها قرار داده و به نوعی کنترل زندگی و نحوه حیات او به دست حوادث سپرده شود یا اینکه انسان می تواند با تدبیر و ایجاد تغییر در شرایط حاکم بر جهان بر این حوادث غلبه کند ، آنها را مقهور اندیشه و اعمال خود نماید و نگذارد که آنها تغییری بزرگ و خساراتی جبران ناپذیر بر زندگی افراد جامعه ایجاد کنند.

حقیقت این است که این حوادث و عملکرد انسان در مقابله با آنها بر یکدیگر تاثیری متقابل دارد، منظور اینکه در مواقعی  اثرات این حوادث بسیار عظیم بوده و جامعه انسانی را دچار مخاطره و با آلامی بزرگ مواجه کرده است و از سویی دیگر انسان با تدبیر و اقدامات خود توانسته است جلوی بسیاری از اثرات زیانبار حوادث طبیعی را بگیرد و یا از شدت آن اثرات تا حد امکان بکاهد.

 انسان در طول تاریخ سعی کرده است همواره بر این حوادث طبیعی غلبه کند وبه نوعی مانع اثرات زیانبار آنها باشد. در حال حاضر نیز با پیشرفت علم و تکنولوژی انسان قادر شده است که با سلاح کاربردی علم تا حدود بسیاری هدایت و کنترل حوادث طبیعی را به دست گیرد هرچند که غلبه کامل بر آن حوادث شاید دور از ذهن باشد ولی می توان جامعه بشری را از خطرات بسیاری در امان نگاه داشت.

 یکی از این بلایای طبیعی که هر سال در مناطق مختلف جهان اتفاق می افتد و گاه خسارات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد سیل می باشد.این حادثه طبیعی حتی خطرناکتر از خود طغیان رودخانه ها است زیرا که با قدرت و فشار بسیار زیادی از حوزه روان خود خارج می شود و با سرعت و قدرت بسیاری بر روی سطح زمین جاری می شود. گاه این فشار جریان سیل به قدری است که به راحتی می تواند هرآنچه را که در برابر آن قرار دارد از جای برکند و تلفات جانی و مالی فراوانی بر جای گذارد.حال سئوال این است که برای پیشگیری و کاهش خسارت های سیل چه راهکارهایی وجود دارد.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیریت سازه ای سیلاب راهبردی مطمئن برای پیشگیری و کاهش خسارات سیل است.

گفتنی است، به مجموعه اقداماتی که برای کنترل، مهار و هدایت سیلاب با احداث سازه انجام می شود ، مدیریت سازه ای می گویند که شامل کنترل فیزیکی با احداث سدهای ذخیره ای، تاخیری و انحرافی و اجرای مهندسی رودخانه با دیواره سازی وتثبیت بستر است. در روش سازه ای، به طورفیزیکی با سیل مقابله می شود مثلا در سدها شدت جریان سیل را با ذخیره کردن در سد کاهش می دهند و مقدار آن را برای منطقه پایین دست تعدیل می کنند. دیواره سازی و یا انحراف آب نیز عملا مانع هجوم سیل به مناطق مسکونی کنار رودخانه می شود و در حقیقت سیل را از مردم دور می کند.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه گلستان با تاکید بر نقش مهم مدیریت سازه ای و غیرسازه ای در پیشگیری و کاهش اثرات سیل به اجرایی شدن طرح جامع سیل دراین استان اشاره کرد و گفت: مطالعات طرح جامع سیل توسط مشاور با همکاری کلیه ارگان ها و سازمان های دخیل در این امر به پایان رسیده است و مولفه هایی از آن در حال اجرا می باشد.

  مهندس ایرج حیدریان افزود: در طرح جامع سیل کلیه مولفه های سازه ای و غیر سازه ای کنترل و مدیریت سیل دیده شده و با توجه به اهمیت،  اولویت بندی شده است و هم اکنون بخش هایی از آن در حال اجراست.

 وی عنوان کرد: مهمترین ویژگی طرح جامع سیل، نو و بدیع بودن آن است چرا که در مدت زمان مطالعات این طرح ، از دیدگاه کارشناسان مختلف استفاده شده و مباحث و جنبه های مختلفی مورد توجه قرار گرفت و متعاقب تهیه این طرح برنامه جامع سیل تهیه شد و به تصویب کارگروه سیل و طغیان رودخانه ها رسید.

 وی خاطر نشان کرد: مولفه های سازه ای مدیریت سیلاب که از نتایج مطالعات این طرح جامع بوده است با هزینه ای بالغ بر دو هزار و 700 میلیارد ریال در برنامه ای 15 ساله در بخش مهندسی رودخانه و آبخیزداری در دستور کار قرار دارد.

  وی به پروژه های اجرا شده در زمینه مدیریت سازه ای اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه های مختلفی در این خصوص وجود دارندمثلا در رودخانه گرگانرود و سر شاخه های آن اقدامات زیادی از سال 80 تاکنون انجام شده است و از سال 82 طرحی با عنوان کنترل سیل حوضه گرگانرود صورت گرفت که بیشتر به انجام مولفه های طرح کنترل سیل و از آن جمله مدیریت سازه ای پرداخته است.

  وی ادامه داد: از نمونه های دیگر می توان به ساماندهی رودخانه دوغ در محل پایانه تنگراه اشاره کرد که با هزینه ای بالغ بر هفت میلیارد ریال در طول یک سال به انجام رسید و همچنین پروژه ساماندهی رودخانه دوغ در محل پل کوسه در سال 89 با هزینه ای بالغ بر 21 میلیارد ریال به پایان رسیده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان عنوان کرد: پروژه های سازه ای نقش مهی در کنترل و هدایت سیلاب ها دارند

مهندس حیدریان ادامه داد: اهمیت سدها را در کنترل سیلاب به عنوان مثال می توان در سد گلستان دید، طوری که در سال 80 که سیلابی با دبی 3000 متر مکعب در ثانیه و بالاتر از حد ماگزیمم سیل احتمالی وارد آن شد،  اما این سد توانست آن را مهار کند و با تعدیل آن به 250 متر مکعب بر ثانیه، شهر گنبد و روستاهای مسیر تا آق قلا را از خطر سیل نجات دهد.

 

 وی یاد آور شد: چنانچه سد گلستان در سال 80 نبود، شهر گنبد دچار آب گرفتگی می شد و خسارت های زیان باری وارد می گشت و شاید فاجعه ای انسانی به وقوع می پیوست.

  وی با اشاره به اهمیت مدیریت غیرسازه ای نیز گفت: تعیین حد بستر و حریم،  مدیریت سیلابدشت و نیز بحث هشدار سیل به عنوان مولفه های غیر سازه ای در این طرح اولویت دارند و هم اینک بخش هایی از آنها در حال اجرا هستند و همزمان طرح های آبخیزداری و ساماندهی رودخانه ها نیز توسط واحد های مسئول در حال اجرا می باشند.

   مهندس حیدریان در خاتمه تاکید کرد: در طی چند سالی که در استان  گلستان سیل جاری می شد، مطالعه طرح جامع سیل آغاز شد و از آن زمان تاکنون تجربه های خوبی حاصل شده است و در حال حاضر استانی با تجربه در زمینه سیل و مدیریت و کنترل سیل در کشور هستیم و برخی از استان های دیگر  جهت بهره مندی از این تجربه و دانش به استان گلستان می آیند.

  در خاتمه این مطلب باید گفت که گلستان سیل خیزترین استان کشور است که مهیب ترین سیل در سال های 80 و  84 در شرق آن به وقوع پیوست و باعث خسارات  جانی ومالی بسیاری شد.


کد خبر: 710
  تاریخ خبر : 21 آبان 1390
 552
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 148
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 15,489
  • بازدید دیروز : 34,016
  • کل بازدید : 22,698,972
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 3.236.226.100

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :