|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار گلستان در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان:

ایجاد سامانه های استحصال آب باران از بهترین روش های زودبازده برای مقابله با بحران کم آبی است

استاندار گلستان گفت: پیشنهاد می شود تا ایجاد سامانه های استحصال از آب باران به عنوان یکی از بهترین روش های زودبازده برای مقابله با بحران کم آبی در دستور کار قرار گیرد..

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سید مناف هاشمی در شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی استان با بیان اینکه این روش در گذشته و خصوصا در میان قوم ترکمن معمول بوده، اظهار کرد: استفاده از آب باران، روشی بسیار ساده و موثر است که می تواند برای استفاده در موارد غیر شرب و غیربهداشتی نظیر شستشوی حیاط، آبیاری باغچه و ... مورد استفاده قرار گرفته و در صرفه جویی مصرف آب موثر باشد.
استاندار گلستان با اشاره به روز ملی آب اظهار کرد:  جا دارد برای روز ملی آب اهمیت بیشتری قائل شویم. شرایط کشور به گونه ای است که باید راه های مختلفی را به کار ببریم تا استفاده بهینه ای از آب داشته باشیم و تلاش های همه جانبه ای هم مردم، هم مسئولین، هم دانشگاه ها و... انجام دهند ودر این رابطه نیاز به کار فرهنگی جدی است تا بتوانیم اذهان را به سمت مشکلات آب سوق دهیم.
دکتر هاشمی با اشاره به تشکیل کارگروهی ذیل کارگروه سازگاری با کم آبی افزود: این کارگروه ذیل کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شود و اعضای آن متشکل از شرکت آب منطقه ای استان، شرکت های آبفا وآبفار، سازمان صنعت ، معدن وتجارت، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه با محوریت معاونت امور هماهنگی عمرانی استانداری است و باید روش هایی را به کار ببرند که در آینده توسعه پایدار استان آسیب نبیند.این کارگروه باید برنامه عملیاتی ارائه دهد ومصوباتش نیز برای وزارت نیرو ارسال شود.

دکتر هاشمی بیان کرد: در حوزه صنعت استفاده از آب را محدود نکنیم چون می تواند بخش خصوصی را تشویق کند تا بخش زیادی از تولید و تجارت خود را در این استان بیاورند. البته توجه به حوزه صنعت نباید برای کشاورزی اشکال ایجاد کند بلکه اگر به عنوان مثال نیم درصد از کشاورزی کم کردیم باید با روش های تکنولوژیکی وسایر اقدامات وافزایش بهره وری آن را جبران کنیم تا تاثیرات منفی بر کشاورزی نداشته باشد.
وی بیان کرد: یک سال که وضعیت بارندگی خوب است، نباید ما را به انحراف ببرد. ما اصلا از حالت خشکسالی خارج نشدیم. دمای کره زمین و کشور و استان افزایش پیدا کرده است و رژیم بارندگی ها تغییر کرده است بنابراین نیاز به برنامه ریزی مدونی برای سازگاری با خشکسالی است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان نیز در این جلسه اظهار کرد: میزان نزولات جوی ازابتدای سال آبی تا امروز 392 میلی متر  بوده که در مقایسه با مدت مشابه دوره درازمدت که 265میلی متر بوده ، به میزان 48 درصد افزایش یافته است.
مهندس نظری بیان کرد: روانآب رودخانه ها در مدت مهر لغایت پایان بهمن ماه، نسبت به دوره شاخص در حوضه قره سو 9/7 درصد کاهش ، در حوضه گرگانرود (ایستگاه قزاقلی)  13.9 درصد افزایش و در حوضه اترک (ایستگاه مراو تپه) 3/30درصد کاهش داشته است.
همچنین حجم آّب موجود در سدهای 14گانه بزرگ استان 230میلیون مترمکعب معادل 85.6درصد حجم سدها است و تراز آب زیرزمینی سفره کم عمق به میزان 0.54 متر و سفره عمیق 4.09 متر نسبت به دراز مدت کاهش یافته است.
وی بیان کرد: ذخیره سفره های آب زیرزمینی به میزان 184میلیون مترمکعب نسبت به دوره مشابه در دراز مدت کاهش یافته است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: در این جلسه مقرر شد در کارگروه سازگاری با کم آبی برنامه ای جامع را برای کل استان تدوین نمائیم که در آینده بتوانیم برنامه های عملیاتی کاربردی انجام دهیم. امروزه با افزایش دما و تغییر اقلیم مواجه هستیم و باید  با همکاری تمام ذینفعان برنامه ای تدوین کنیم که بین منابع ومصارف آب تعادل ایجاد کنیم.
مهندس نظری بیان کرد: با کاهش ظرفیت منابع آب، آلایندگی آن نیز افزایش پیدا می کند. لذا باید آلاینده ها را مدیریت کنیم واز طرفی آب را به گونه ای توزیع کنیم که ضمن لحاظ تمام ذینفعان حداکثر بهره وری اتفاق بیافتد ودر این راستا نیز برنامه های فرهنگی  با هدف صرفه جویی مورد توجه قرار گیرد.

 

کد خبر: 2342
  تاریخ خبر : 19 اسفند 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 19 اسفند 1397
 روابط عمومی
 561
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 84
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 28,497
  • بازدید دیروز : 36,305
  • کل بازدید : 23,367,716
  • آخرین به روزرسانی : 31 فروردین 1403 12:06:50
  • شناسه IP شما : 3.17.150.89

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :