|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

هدف از سدسازی در گلستان، کنترل سیل و تأمین آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: هدف اصلی سدسازی در گلستان، کنترل سیل، تامین آب شرب و صنعت و افزایش ضریب تامین آب کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علی نظری با بیان این مطلب افزود: درصورت تخصیص به موقع اعتبارات و سرعت بخشیدن به سدسازی های ما، می توان از وقوع بلایای طبیعی و خسارت های ناشی از آن که هر ساله در این استان اتفاق می افتد، جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: با این اقدام همچنین تامین آب در بخش های شرب، صنعت و ... نیز به وقفه نخواهد افتاد.
مهندس نظری با بیان اینکه «پتانسیل منابع آبی استان محدود است» اظهار کرد: ما در استانی با تراکم جمعیت بالا هستیم و سرانه آب گلستان از  بسیاری از استان های دیگر کمتر است از این رو اقدامات اساسی که در این زمینه باید در استان صورت گیرد، نیاز به پشتیبانی اعتباری دارد این در حالی ست که یکی از مهم ترین مشکلات ما، کمبود اعتبارات است.
کاهش7 درصدی میزان بارندگی گلستان نسبت به آمار دراز مدت  
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به وضعیت منابع آبی استان گفت: امسال میزان بارندگی در استان نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش و نسبت به درازمدت 7 درصد کاهش را نشان می دهد. با وصف عدم تغییر معنادار کاهش باران رودخانه های استان در حال فصلی شدن است.
وی اضافه کرد: در رودخانه ها نسبت به سال گذشته بین 40 تا 50 درصد و نسبت به درازمدت بین 60 تا 80 درصد کاهش آورد داریم و این، یکی از نگرانی های ما است هرچند در این زمینه اطلاع رسانی به مردم انجام  شده است.
مهندس نظری بیان کرد: با توجه به تغییر اقلیم، خشکسالی، افزایش دما و افزایش جمعیت، اگر بتوانیم در شرایط کنونی، مدیریت عرضه و تقاضا را توأمان داشته باشیم، قطعا می توانیم نیاز حال و آینده را برطرف کنیم و بدون شک اگر غیرِ این عمل شود آب موجود حتی پاسخگوی نیازهای فعلی جامعه نیز نخواهد بود.
وی افزود: تلاش ما این است که با مشارکت دادن مردم و انتقال این موضوعات به آنها، از آب بهینه مصرف شود و بهره وری لازم صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با اشاره به آغاز پروژه های کلان در این راستا، عنوان کرد: در سفر سال 93 دولت تدبیر و امید به استان مصوبه ای داشتیم که 22 هزار هکتار از اراضی اولویت دار استان را زهکشی انجام دهیم. از این 22 هزار هکتار با 110 میلیارد تومان قرارداد زهکشی حدود 10 هزار هکتار اراضی اولویت دار به اتمام رسید، 12 هزار هکتار دیگر نیز با حضور وزیر نیرو کلنگ زنی شد و برای 5 هزار هکتار دیگر در حال انتخاب پیمانکار هستیم.
افزایش سه برابری محصول بعد از زهکشی اراضی
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: به نقل از کشاورزان و همکاران در جهاد کشاورزی، قبل از انجام طرح زهکشی ، محصول اراضی کشاورزی کمتر از یک تن در هکتار بود و بعد از اجرای طرح، تناژ محصول کشاورزان آن منطقه به حدود سه تا سه و نیم تن محصول در هکتار رسیده است. در این طرح به دنبال حل مشکلات منطقه با زهکشی اراضی و ایجاد اشتغال پایدار هستیم.

نظری با بیان اینکه «سعی کردیم با توجه به شرایط حال مملکت از سایر منابع اعتباری استفاده کنیم»، اظهار کرد: موفق شدیم با پشتیبانی دولت از بانک توسعه اسلامی 2/92 دهم میلیون یورو موافقت وام بگیریم. برای عملیات در حد 61 میلیون یورو فراخوان انجام و پیمانکاران ارزیابی شده اند و برای IDB ( بانک توسعه اسلامی) نیز فرستاده شده است.
به گفته وی، این پروژه بزودی عملیاتی می شود.
مهندس نظری تصریح کرد: اشتغالزایی و  افزایش بهره وری زمین هایی که قرار است در شبکه های 3 و 4 آن کار کنیم، از نتایج این طرح است.
وی افزود: استان گلستان 14 سد در دست بهره برداری، سه سد دردست اجرا و سه سد در حال مطالعه دارد؛ سد نرماب بزرگترین سد استان است که در حال ساخت است. 125 میلیون متر مکعب حجم مخزن این سد ، 192 میلیون متر مکعب حجم تنظیم آن و قرار است، از این آب تنظیم شده، سد وشمگیر را نیز پشتیبانی کند. 4 شهر و 130 روستا را آبرسانی می کند و بناست 18 هزار هکتار از زمین های مینودشت، آزادشهر و گنبد را پس از اجرای شبکه های آبیاری و زهکشی آبیاری کند.  بدنه این سد در حال حاضر حدود 76 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: این سد تنها پروژه ای است که در کشور از محل ماده 56 (تسهیلات بخش خصوصی) دنبال می شود بدین صورت که، 85 درصد آورد بخش خصوصی و 15 درصد هم  سهم دولت به عنوان خدمات کارفرمایی است.
وی ، این سد را موفق ترین پروژه به لحاظ اجرا دانست و با بیان اینکه «تا پایان سال 95 بین اجرا و عمل  تنهایک درصد انحراف داشتیم»، اظهار کرد: سدهای دیگری نیز در استان در حال اجراست، که سد آقدکش از جمله آن است. سد شصت کلای گرگان و قره چای رامیان نیز از سدهای در دست مطالعه است.
نظری اضافه کرد: علاوه براجرای این سدها، نیاز داشتیم رویکردها را در تامین ومصرف آب تغییر دهیم. برای تغییر رویکردها نیاز به مطالعات داشتیم.
بازنگری طرح آب شرب و صنعت
مهندس نظری گفت: طرح جامع  آب شرب و صنعت استان را بازنگری کردیم و این می تواند چراغ راه ما در افق های 1410 و 1425  باشد. طرح هایی که در آبرسانی شهرها در حال انجام آن هستیم مبتنی بر این دو افق راه است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: از موضوعات دیگری که دنبال می کنیم آبرسانی به شهرهای استان است که در پایاب سد نرماب 4 شهر و 130روستا که یک سوم جمعیت استان را شامل می شود تحت پوشش قرار می گیرند.
مهندس نظری یادآور شد: در حال حاضر، مخزن 50 هزار متر مکعبی آن در حال ساخت است ولی در بحث خط انتقال و ... بخش خصوصی را به خدمت گرفته ایم که در حال عقد قرارداد است و امید آن می رود تا بتوانیم عملیات اجرایی آن را نیز از طریق بخش خصوصی انجام دهیم.
ضرورت تغییر فرهنگ مصرف آب
مهندس نظری یکی از مشکلات فعلی استان را خشکسالی های پیاپی برشمرد و تأکید کرد: در این راستا باید فرهنگ مصرف فعلی و رویکردمان را در مصرف و آبرسانی تغییر دهیم.

وی با بیان اینکه «در استان گلستان سه اقلیم خشک تا نیمه خشک با 250 میلی متر بارندگی در شمال استان، اقلیم معتدل خزری  در میانه استان با 600 میلی متر بارندگی و اقلیم کوهستانی با 300 میلی متر بارندگی وجود دارد» افزود: تاکنون، عمده آب گلستان از جنوب استان برای قسمت های شمالی تامین می شد که در حال حاضرامکان تامین آب از جنوب به شمال را نداریم بنابراین باید رویکردها تغییر کند.
وی تصریح کرد: لازمه این کار این است که آب جنوب را برای منطقه خودش استفاده کرده و برای تامین آب شمال از پتانسیل های دیگر استفاده کنیم با این وصف که، آب های نامتعارف را جایگزین کنیم، پساب های تصفیه خانه های فاضلاب شهری و کشاورزی و صنعت را بعضاً در کشاورزی و صنعت استفاده کنیم و به سمت شیرین سازی آب دریا هم برویم که این پروژه نیز در حال مطالعه است.
شناسایی 16 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان
مهندس نظری با بیان اینکه «طرح احیا و تعادل بخشی در استان در حال اجرا است» افزود: تاکنون 16 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده است که از این تعداد 2 هزار و 500 چاه مسلوب المنفعه و 2 هزار و 530  حلقه چاه نیز تعیین تکلیف شده است و همچنین امسال 4 هزار حلقه چاه نیز تعیین تکلیف می شود.
وی اضافه کرد: طی برنامه ای 3 ساله قرار است این چاه ها تعیین تکلیف شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان عنوان کرد: کل برداشت چاه های غیرمجاز در استان 160 میلیون متر مکعب است در حالی که از چاه های مجاز این استان بالغ بر یک میلیارد مترمکعب آب برداشت می شود.
نظری با اشاره به اینکه علاوه بر چاه های غیرمجاز، چاه های مجاز هم کنترل برداشت صورت می گیرد، یادآور شد: ما نیازمند قوانینی هستیم که بتواند در حفظ و صیانت منابع آب به ما کمک کند. امروز قوانین به این صورت نیست در صورتی که ما نیاز به قوانینی داریم که مانند پلیس بتوانیم همزمان متخلف را نگه داشته، جرمش را تعیین کرده و اجرای احکام نیز داشته باشیم.
عوارض برداشت اضافی از آبخوان ها جبران ناپذیر است
وی با تأکید بر اینکه «آب تنها کالای بدون جایگزین است»، گفت: برداشت اضافی از آبخوان ها می تواند فرونشست زمین، تداخل آب شور و شیرین، از بین رفتن مخازن خدادادی، شوری آب و شوری خاک را ایجاد کند که عوارض این موضوع جبران ناپذیر است.
مهندس نظری با بیان اینکه « متولی تخصیص آب وزارت نیرو است ، ولی متولی مسائل مختلف آب، تنها وزارت نیرو نیست» اظهار کرد: همه مردم و مسئولان ذیربط باید یاری رسان وزارت نیرو باشند. آب می تواند منشا منازعه بین ذینفعان باشد ولی اگر مدیریت این موضوع را داشته باشیم و قوانین به درستی اجرا شود ، این منازعات کمتر می شود.
وی با اشاره به نقش آب در توسعه تمامی زیرساخت ها، تصریح کرد: امروز کشاورزی و صنعت هرکدام مدعی بیشترین بهره وری در بخش آب هستند، در حالی که باید چهارچوبی داشته باشد که میزان بهره وری بهینه را مشخص و تعیین کند کجاها آب بیشتری تخصیص داده شود که بتواند نتایج کلان را در کشور به دنبال داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: امروز مستکبران دنیا با جنگ اقتصادی به سراغ ما آمده اند و در تمام زمینه ها می خواهند نارضایتی را ایجاد کرده و به هدف خود برسند. در حال حاضر نیز در حال تمهید قراردادهای فعلی که تامین اعتبار آنها توسط اوراق و اسناد تامین می شود،  هستیم تا بتوانیم افزایش و نوسان قیمت ها را مدیریت کنیم.
مهندس نظری افزود: مهم ترین انتظار ما از دولت این است که اگر ما تعهدی در راستای برطرف شدن نیازهای استان ایجاد می کنیم، تعهدات دولت نیز به سراغ ما بیاید تا با انجام به موقع طرح ها دچار مشکل نشویم در غیر این صورت پروژه ابتر مانده و مشکلاتی را ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی تخصیص اعتبار ما به جای تخصیص نقدی، اوراق و اسناد قرار می گیرد، قرار است هزینه تامین اجتماعی و خدماتی مانند تملک اراضی و .. را به صورت نقد انجام دهیم و اگر بحث نقدینگی نیز کنار اوراق دیده شود پروژه دچار مشکل نمی شود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در رابطه با استفاده از کالاهای ایرانی در بحث طرح ها و پروژه ها نیز گفت: در طرح ها تا جایی که بتوان کیفیت را حفظ کرد از کالای ایرانی استفاده می کنیم تا صنعت داخل پویا شده و چرخش خود را داشته باشد.
وی تصریح کرد: ما امانت دار مردم هستیم و باید اعتماد ایجاد کنیم و از مردم هم انتظار داریم کنار ما باشند تا با همت همدیگر مشکل را حل کنیم.  

 

کد خبر: 2254
  تاریخ خبر : 3 مهر 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 3 مهر 1397
 روابط عمومی
 695
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 140
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 15,380
  • بازدید دیروز : 34,016
  • کل بازدید : 22,698,863
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 3.237.235.148

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :