|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

افت تراز آبهای زیرزمینی گلستان/شوری آب و بیابانزایی نتایج برداشت های بی رویه از منابع آبی است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: تراز آب زیرزمینی سفره کم عمق استان، نسبت به سال آبی گذشته، نیم متر و نسبت به دوره دراز مدت آن، 85 صدم متر کاهش داشته است.این تغییر تراز آب زیرزمینی معادل با کاهش126 میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل و 227میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علی نظری در پنجاه و ششمین جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان گلستان با موضوع آب اظهار کرد: تراز پیزومتری سفره عمیق استان، نسبت به سال آبی گذشته، 4/91 متر و نسبت به دوره دراز مدت، 6/64 متر کاهش داشته است. این تغییر تراز پیزومتری معادل با کاهش 17میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل و  53 میلیون متر مکعب نسبت به دوره دراز مدت است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان در ادامه اظهار کرد: طبق هشدار سازمان ملل، اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد تا سال 2025 میلادی دو میلیارد و هفتصد میلیون نفر با کمبود آب مواجه خواهند شد وبنا به همین گزارش، سازمان ملل تا سال 2025 ،تعداد 30 کشور با مشکل جدی کم آبی مواجه میشوند که 18 کشور آنها اطراف ما است و ما هم جزوه همین کشور ها هستیم.
مهندس نظری بیان کرد: اطلاعات ارائه شده گواهی این مدعاست که ما در زمینه مطالعات و اجرا و مدیریت مصرف و عرضه تکالیف زیادی داریم . از جمله  آب تخصیص داده شده به کشاورزی 87 درصد است و با برنامه ریزی مناسب باید بهره وری آن را افزایش دهیم و به جای کشت سنتی به سمت  کشت گلخانه ای روی بیاوریم .
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، کاهش مصرف با استفاده از تکنولوژی های نوین آبیاری،کشت محصولات کم آب طلب و جلوگیری از کشت های پرآب طلب ، استفاده از آب های نامتعارف برای صنعت و بعضاً کشاورزی و تغییر در چرخه ی مصرف، اجرای طرح های فاضلاب در شهرها و صنایع که می تواند بهترین تامین منبع آب باشد و به مصرف صنعت و بعضاً کشاورزی برسد را از جمله راه های مدیریت مصرف آب در استان نام برد.
وی افزود: توسعه تشکل های آب بران و سپردن آب از مبدا به این تشکل ها( این مهم در استان توجه ویژه شده که بهره برداری از آب های سطحی  در اکثر سدها و آب بندان ها به تعاونی ها و تشکل های آب بران واگذار شده است، بازنگری در طرح جامع آب شرب و صنعت استان و تغییر رویکرد در تامین آب را از دیگر برنامه های شرکت آب منطقه ای در راستای مدیریت مصرف آب در استان در حال انجام است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان درادامه با اشاره به چالش های مهم بخش آّب استان گفت: برداشت بیش از حد از آبهای زیرزمینی، هدر رفت آب در بخش های مختلف ، اقتصادی نبودن کشاورزی استان و پایین بودن ارزش افزوده آب در کشاورزی با توجه به قیمت تمام شده آب، از عمده چالش های این بخش است.

مهندس نظری، افت سطح آب در آبخوان کم عمق و افزایش درخواست کف شکنی چاه ها، تجاوز و اضرار به حریم آب چاه های مجاز دارای پروانه بهره برداری، ایجاد فرونشست و از بین رفتن حجم مفید آبخوان و خسارت به تاسیسات در سطح زمین، افت تراز آب در آبخوان عمیق و تهدید منابع آب شرب که عمدتاً از آبخوان عمیق تأمین می شوند و شوری آب و بیابانزایی را از نتایج برداشت آب چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز در استان عنوان کرد.
دادستان عمومی و انقلاب گرگان ودبیر شورای حفظ حقوق بیت المال نیز در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان گفت: بر اساس اعلام آب منطقه ای ، حدود 20 هزار حلقه چاه دارای مجوزدر استان وجود دارد که مهم ترین مشکل در این بخش ، اضافه برداشت  از این چاه هاست .
حجت الاسلام سید رضا سیدحسینی اظهار کرد: شورای حفظ حقوق بیت المال استان از دستگاه های متولی این بخش درخواست  نموده تا گشت های خود را برای نظارت بیشتر کرده و دستگاه های حفر چاه که فاقد مجوز هستند شناسایی و توقیف شوند. نظارت بیشتر بر برداشت های مجاز و غیرمجاز شن و ماسه هم از دیگر مصوبات این شورا بود.
دادستان شهرستان گرگان بیان کرد: به دادستان های سراسر استان اعلام کرده ایم از محل برداشت شن و ماسه و کارگاه های سنگ شکن بازدید کنند و در صورت مشاهده تخلف ، ادامه برداشت را متوقف کنند.دستگاه های متولی نیز باید نظارت بیشتری داشته باشند.  
رئیس کل دادگستری گلستان نیز در این جلسه خطاب به  مدیران دستگاه های اجرایی استان گفت: مدیران دستگاه های اجرایی نظارت بر زیرمجموعه خود را جدی بگیرند و هر جا حس کردند نمی توانند با افرادی که سبب ایجاد فساد می شوند برخورد کنند به دستگاه قضایی ارجاع دهند .
هادی هاشمیان تاکید کرد : تلاش ما بر پیشگیری و برخورد با تخلف هایی مانند ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی ملی ، منابع طبیعی و کشاورزی در همان بدو امر است و برای تحقق این هدف باید نظارت ها جدی تر شود.

 

کد خبر: 2213
  تاریخ خبر : 28 تیر 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 28 تیر 1397
 روابط عمومی
 1037
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 69
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 6,947
  • بازدید دیروز : 23,487
  • کل بازدید : 23,514,456
  • آخرین به روزرسانی : 3 اردیبهشت 1403 19:12:08
  • شناسه IP شما : 13.59.236.219

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :