|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

کاهش 24 درصدی ذخیره آب سدهای گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: هم اکنون 63 و نیم میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است که نسبت به سال گذشته 24 درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطققه ای گلستان مهندس علی نظری در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه شهرستان گرگان به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب ، با بیان این که، یکم لغایت هفتم تیرماه به نام هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده است، اظهار کرد: بارندگی استان در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته 18درصد افزایش و نسبت به متوسط دراز مدت 2 درصد کاهش نشان می دهد. به جهت خشکسالی های اخیر تبعات زیادی در بحث رودخانه ها داشتیم که از جمله مهم ترین آنها، کاهش آورد در رودخانه های اصلی استان است.
مهندس نظری بیان کرد: رودخانه اترک که 40 درصد خاک استان به آن وابسته است، 28 و نیم میلیون متر مکعب  میزان آورد آن بود. در حالی که سال گذشته 44 میلیون متر مکعب و در دراز مدت همین مقطع زمانی 219 میلیون آورد این رودخانه بود. معنایش این است که نسبت به سال گذشته 35 درصد و نسبت به دراز مدت  82 درصد کاهش آورد داریم.
وی بیان کرد: در رودخانه گرگانرود که بزرگترین رودخانه استان است، امسال 67 میلیون متر مکعب امسال آورد داشتیم. در سال گذشته همین مقطع 117 میلیون متر مکعب و در دراز مدت 381 میلیون متر مکعب آورد این رودخانه بود. درگرگانرود 43 درصد نسبت به سال گذشته و 73 درصد نسبت به دراز مدت کاهش  آورد داشتیم. در رودخانه قره سو نیز این کاهش وجود داشته است که اگر به همین  شرایط پیش برود، نگران هستیم رودخانه های اصلی استان فصلی بشود. مشکل دیگری که کشور و استان را تهدید می کند، تغییر اقلیم و افزایش دما است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: سازمان ملل هشدار داده است اگر جهان به میزان فعلی به مصرف آب ادامه دهد تا سال 2025 میلادی 2 میلیارد و 700 میلیون نفر و 30 کشور با کمبود آب مواجه می شوند. طبق همین گزارش یک میلیارد و 600 میلیون نفر از جمعیت دنیا و سه چهارم اراضی به مساحت 5 میلیارد هکتار در معرض پدیده خشکسالی قرار دارند و ما  نیز این شرایط را داریم و با همه این شرایط از جمله تغییر اقلیم و خشکسالی و افزایش دما مواجه هستیم و باید برنامه ریزی مدونی برای مقابله با آن داشته باشیم.
مهندس نظری افزود: منابع آب تجدید پذیر ما در استان 2 میلیارد و 485 میلیون متر مکعب در شرایط نرمال است که یک میلیارد و250 میلیون متر مکعب مربوط به آبهای زیرزمینی و یک میلیارد و235 میلیون متر مکعب مربوط به آب های سطحی است. که از این مقدار تاکنون 87 درصد به کشاورزی، 10 درصد به شرب و 3 درصد به صنعت تخصیص داده شده است. در دنیا این عدد 70 درصد کشاورزی، 23 درصد و خدمات و 7 درصد سایر است. وضعیت بارش ما نسبت به سال گذشته مطلوب تر بوده است ولی ذخیره برف مناسبی نداشتیم و برداشت از آبهای زیرزمینی نیز در استان وضعیت مطلوب ندارد.

وی بیان کرد: هم اکنون 63 و نیم میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است که نسبت به سال گذشته 24 درصد کاهش دارد. در دو هفته گذشته در پی سیلاب اترک و با تلاش همکاران ما 10 میلیون متر مکعب آب به سمت سدهای استان هدایت شد. در رابطه با آبهای سطحی نیز از طریق ساخت سدها و آب بندان ها 72 درصد آب سطحی استان مهار شده است. برای مابقی نیز 3 سد در دست اجرا و سه سد در دست مطالعه داریم .
مهندس نظری اجرای پروژه زهکشی اراضی اولویت دار در استان، پروژه های مهندسی رودخانه و طرح های تامین آب را  از جمله دیگر طرح های مهم استان نام برد.
وی بیان کرد: در بحث آبهای زیرزمینی نیز 95 درصد آن برداشت می شود که شرایط خوبی برای استان نیست. باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که این مقدار را از80 به 60 درصد کاهش دهیم. از طرفی آبهای سطحی را جایگزین آب زیرزمینی کنیم که در حال انجام هستیم.
مهندس نظری در ادامه تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته نیم متر افت سطح طراز آبهای کم عمق استان و نسبت به دراز مدت 87 درصد کاهش سطح طراز داریم .در آبخوان عمیق نیز امسال سطح طراز آبخوان یک و سه دهم متر  نسبت به سال گذشته و چهار و 9 صدم متر نسبت به درازمدت کاهش سطح داشته است. معنایش این است امسال نسبت به سال گذشته 15 میلیون متر مکعب و نسبت به درازمدت 46 میلیون متر مکعب آب اضافه برداشت انجام شده است. وی افزود: برداشت بیش از حد از سفره ها، موجب تخریب  سفره ها می شود چرا که خاکی که امروز آب را در خود جای داده است ستونش آب است و بیش برداشت ها،  فرونشت را در پی دارد.
مهندس نظری افزود: اجرای شبکه های مدرن آبیاری و زهکشی، اجرای سیستم های نوین آبیاری، استفاده از لوله جهت انتقال آب به جای استفاده از انهار سنتی، پوشش بتنی انهار جهت جلوگیری از تلفات آب، جایگزین کردن کشت محصولات کم آب طلب، جلوگیری از کشت محصولات پر آب طلب، توسعه کشت های گلخانه ای، نصب کنتورهای هوشمند، مدیریت مصرف و کنترل بهره برداری از چاه ها، استفاده از روش های نوین آبیاری از جمله راهکارهایی است که بهره برداران می توانند با رعایت آن در مصرف آب  به ویژه کشاورزی به ویژه صرفه جویی نمایند.

 

کد خبر: 2198
  تاریخ خبر : 5 تیر 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 5 تیر 1397
 روابط عمومی
 735
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 83
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 665
  • بازدید دیروز : 40,575
  • کل بازدید : 23,380,459
  • آخرین به روزرسانی : 31 فروردین 1403 12:06:50
  • شناسه IP شما : 18.191.195.110

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :