|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

90 درصد آب های زیرزمینی گلستان برداشت می شود

کشور و به تبع آن استان گلستان، هم اکنون در حال تجربه مشکلات بخش آب است. خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از ظرفیت آب‌های زیرزمینی از طریق حفر چاه‌ها، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است. از نشانه‌های این وضعیت کم آب شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، کاهش کیفیت آب و فرسایش خاک در برخی استان های کشور است.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، در استان گلستان نیز هم اکنون بیش از 90 درصد آب های زیرزمینی برداشت می شود و اگر به همین منوال پیش برویم هر سال از ذخیره آب زیرزمینی استان کم و رواناب های ما نیز کمتر می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس علی نظری مدیر عامل این شرکت در برنامه گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز گلستان اظهار کرد: بارندگی امسال تاکنون 364 میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته 8 درصد افزایش را شاهد هستیم ولی در دراز مدت همین عدد 381 میلی متر بوده است که کاهش 4و نیم درصدی بارش را نسبت به درازمدت نشان می دهد.

وی افزود: در حال حاضر 65 میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است که 24درصد حجم مخازن سدهای استان را تشکیل می دهد این در حالی است که ، سال گذشته 108 میلیون متر مکعب ذخیره مخازن سدهای استان بود که کاهش 40 درصدی را نشان می دهد. مشکل دیگر ، کاهش رواناب ها در مهم ترین رودخانه های استان ، اترک، گرگانرود و قره سو است. در سال گذشته در اترک 44 میلیون متر مکعب آورد آب داشتیم در حالی که امسال 60 درصد کاهش آورد داشتیم ونسبت به دراز مدت 90 درصد کاهش را نشان می دهد.

در گرگانرود امسال 57 میلیون متر مکعب آورد داشتیم در حالی که سال گذشته آورد این رودخانه 110 میلیون متر مکعب بود که 49 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل و 82 درصد نسبت به درازمدت وجود دارد. در قره سو نیز 7 درصد کاهش آورد در سال جاری داریم. این اتفاقات بر اثر تغییر اقلیم، افزایش دما و خشکسالی های پیاپی وبرداشت بی رویه از آب زیرزمینی رخ داده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: ما سعی کردیم سهم استان را از اعتبارات کشوری به استان بیاوریم. در حال حاضر سه سد در حال اجرا داریم. سد نرماب، آقدکش و چایلی سه سد در حال اجرای ما است. سه سد نیزدر حال مطالعه داریم. آب بندان هایی در دست ساخت داریم که بالای 300 آب بندان در استان جود دارد.

مهندس نظری در خصوص وضعیت سد نرماب اظهار کرد: سدنرماب از جمله سدهای مهم در حال ساخت استان است. این سد عملا 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. از سال گذشته در بحث آزادسازی روستاها مشکل داشتیم، که با پیگیری های انجام شده از سوی شرکت و پشتیبانی استاندار محترم و نماینده محترم مجلس در شورای اسلامی توانستیم، پایان سال گذشته نقدینگی بگیریم ودر حال جا به جایی روستاها هستیم که مسیر برای ادامه کار هموارتر شود.

گفتنی است ، این پروژه، تنها پروژه ای است که از محل ماده 56 و سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا می شود. اگر تعهدات اعتباری از سوی دولت فراهم شود و بدهی پیمانکاران پرداخت شود، انتهای سال 97 این سد آزمایشی آبگیری می شود. این پروژه ، از معدود پروژه هایی است که 50 درصد حجم مخزن را می توان، بدون اینکه شبکه های پایاب آن ساخته شود، بهره برداری کرد. تامین آب شرب 130 روستا و 4 شهر با جمعیت 560 هزار نفر، .همچنین پشتیبانی سد وشمگیر به میزان 56 میلیون متر مکعب از آب این سد، از جمله مزایای این طرح است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ادامه داد: امروز باید باور کنیم تغییر اقلیم رخ داده است. در همین راستا کارگروه سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل شده است، که متشکل از وزیر نیرو، وزیرجهاد، وزیر صنعت و معدن و تجارت، و رئیس سازمان محیط زیست است، که به تبع آن کارگروه استانی سازگاری با کم آبی در استان تشکیل شده و اقدامات و مصوبات ملی را در سطح استان پیگیری کند. اگر دقت نکنیم آینده شرایط مان بدتر می شود. ما امروز می گوییم، پتانسیل فعلی ما پاسخگوی نیاز فعلی و آتی ما نیست اگر مدیریت مصرف و عرضه مدیریت نداشته باشیم.

مهندس نظری بیان کرد: بدیهی است وقتی محدودیت منابع آبی بالا برود کشمکش ها و نزاع بیشتر می شود. برای جلوگیری از این موضوع باید صرفه جویی را ملاک عمل خود قرار دهیم. در آب شرب می توانیم، تا 40 درصد بدون اینکه به بهداشت ما لطمه وارد شود صرفه جویی کنیم.

در کشاورزی با روش های نوین آبیاری مصرف را کم کنیم. باید در الگوی کشت تغییرات ایجاد کنیم. اینها باید لاجرم اتفاق بیفتد بدیهی است اگر انجام نشود، در همه زمینه هایی که نیاز داریم. دچار مشکل می شویم ولی اگر مدیریت عرضه و مصرف توامان انجام شود، با ایجاد چرخه جدید می توانیم این نیازها را تامین کنیم.

می توانیم از پساب فاضلاب یا آبهای نامتعارف در صنعت و بعضا درکشاورزی استفاده کنیم و از آب خوبی که درکشاورزی استفاده می شود، به شرب بدهیم. این چرخه ها باید ایجاد شود. 2 میلیارد و 485 میلیون متر مکعب آب قابل تجدید پذیر استان است که 87 درصد آن کشاورزی، 10 درصد شرب و 3 درصد در صنعت تخصیص داریم که باید مدیریت شود. ما زه آب در استان داریم که می توانیم آن را به این پتانسیل اضافه کنیم. و با شیرین سازی از آب دریا نیز استفاده کنیم.

وی افزود: چاه های غیر مجاز فرم یک امسال تعیین تکلیف می شود و اگر اظهار به غیر نداشته و در حریم دیگری نباشد تعیین تکلیف شده و پروانه داده می شود در غیر این صورت بسته می شوند.

مهندس نظری بیان کرد: کف شکنی و جابه جایی و شور شدن آب نتیجه برداشت بیش از حد از سفره ها است و ما از مردم تقاضا داریم خود مدیریت داشته باشند واطلاع رسانی ها نیز انجام شده است و در صورت تخلف در این زمینه ها با متخلفین برخورد می شود.

کد خبر: 2176
  تاریخ خبر : 23 اردیبهشت 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 23 اردیبهشت 1397
 روابط عمومی
 878
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 66
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 958
  • بازدید دیروز : 23,487
  • کل بازدید : 23,508,467
  • آخرین به روزرسانی : 3 اردیبهشت 1403 19:12:08
  • شناسه IP شما : 3.133.108.241

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :