|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در همایش ارائه دستاوردها و یافته های پژوهشی از فعالان پژوهشی شرکت آب منطقه ای گلستان تقدیر شد

در همایش ارائه دستاوردها و یافته های پژوهشی و تقدیر از فعالان پژوهشی شرکت آب منطقه ای گلستان، از فعالان پژوهشی شرکت آب منطقه ای گلستان تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان در این همایش مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان گزارشی از وضعیت منابع آب استان گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون 218 میلی متر باران در استان باریده است که نسبت به سال گذشته 22 درصد و نسبت به دراز مدت 7 درصد افزایش را نشان می دهد.
مهندس علی نظری افزود: آبگیری مخازن سدهای استان در سال گذشته در همین مقطع 92 میلیون متر مکعب بود که در سال جاری تنها 35 درصد حجم مخازن استان آبگیری شده است. همچنین وضعیت رواناب هاب استان نیز مطلوب نیست و در اترک کاهش 84 درصدی نسبت به دراز مدت و 45 درصدی نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم. در گرگانرود نیز 86 درصد نسبت به دراز مدت و 71 درصد نسبت به سال گذشته کاهش رواناب داریم و بدیهی است در چنین وضعیتی مسئولیت ما سنگین تر است. لذا باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و ارائه برنامه های مناسب در اولویت اقدامات ما باشد.
مهندس نظری در ادامه با بیان این که پژوهشگر کسی است که مطالعه آگاهانه، برنامه ریزی شده و روش مند هنگام رویارویی با مسائل مهم و پیچیده دارد، گفت: اگر پژوهش انجام ندهیم در حال رکود هستیم. شرایط هر روز پیچیده تر و علوم تخصصی تر می شود و نیازمندی ها تغییر پیدا می کند. محدودیت ها افزایش پیدا می کند. از طریق پژوهش است که می توانیم در این زمینه ها موفق تر باشیم و در تصمیم گیری و تصمیم سازی ها  از نتایج پژوهش ها استفاده کنیم. وی با بیان این که روش های پژوهشی دارای یک چهار چوب و اسلوب است، گفت: اگر روش های پژوهش به درستی انجام شود می تواند در پایداری توسعه کشور نقش عمده ای ایفا کند. امسال در سال اقتصاد مقاومتی و اشتغال اگر ما پژوهش های مناسبی متناسب با شعار سال داشته باشیم می توانیم اشتغال را بر همین مبنا یعنی اشتغال پایدار تعریف نمائیم. محدودیت هایی که در این زمینه وجود دارد را بشناسیم و برای رفع آن گام برداریم.
مهندس نظری افزود: در شرکت آب منطقه ای کمیته تحقیقات در سال85 شکل گرفت و در سال 96 به کارگروه تبدیل شد. تاکنون 49 طرح تحقیقاتی توسط این کمیته به تصویب رسیده است.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش در صنعت آب تصریح کرد:  همه می دانیم با اضافه  شدن جمعیت، تقاضا اضافه می شود و منابع ما نیز محدود است ما باید بتوانیم با پژوهش و تحقیق،  نیازها را خوب مدیریت کنیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان بیان کرد: زمانی عرضه مساوی تقاضا بود و مشکلی نداشتیم اما اکنون فاصله زیادی بین عرضه و مصرف است و باید تغییررویکرد دهیم. مطالعات اجتماعی داشته باشیم، تجارب خود در اجرای پروژه ها را برای بهره مندی آیندگان ثبت کنیم و با این محدودیت در منابع آب رویکرد خود را نیز تغییر دهیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز آیندگان باشیم.

مهندس نظری در ادامه آلایندگی منابع آب، کاهش دبی رودخانه ها و تغییر اقیلم را از زمینه هایی دانست که می تواند  موضوع پژوهش های تحقیقاتی استان باشد. چرا هر چه جلوتر می رویم مدیریت منابع پیچیده تر می شود و برای تصمیمات درست و عاقلانه نیاز به پژوهش و تحقیقات بیش از پیش احساس می شود.
 وی با بیان این که پژوهش می تواند امر مهمی در توسعه کشور باشد، اضافه کرد: در شرکت آب منطقه ای تلاش خوبی در زمینه پژوهش انجام شده است. نگاه ما این است که آن چه در بخش پژوهش انجام می شود در حد مطالعه و چاپ مقاله باقی نماند. باید تحقیقات تبدیل به ثروت شود، باید پژوهش ها کاربردی شده و در صنعت بتوانیم از پژوهش های انجام شده استفاده نماییم.
مجری پروژه های تحقیقاتی طرح تحقیقات کاربردی ومطالعات راهبردی در حوضه آبریز شرکت مدیریت منابع آب ایران در این جلسه اظهار کرد: در شرکت مدیریت منابع آب ایران ما تحقیقات را بر اساس نقشه راهی که برای مدیریت تحقیقات و فناوری  بخش آب کشور تدوین شده است، پیش می بریم.
دکتر مجتبی نوری هدف از پروژه های تحقیقاتی را در این شرکت، بحث پایداری سرزمین و توسعه پایدار عنوان کرد و گفت: 70 پروژه کلان ملی و 500 زیر پروژه را در بخش تحقیقات منابع آب در استان ها در دستور کار داریم و امسال 35 پروژه را از این 70 پروژه آغاز کردیم که نیاز اساسی بخش آب کشور است.
توسعه مدیریت دانش و شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی محصولات دانش بنیان ودر نتیجه اشتغال، اختصاص 2 درصد درآمد صنعت آب و برق به امر پژوهش  و توسعه ارتباطات بین المللی برای جذب سرمایه خارجی و انتقال دانش و فناوری از جمله راهبردهای وزیر جدی نیرو در بخش تحقیقات است. در بسیاری از کنوانسیون های بین المللی عضویت داریم ولی در خصوص پژوهش های مرتبط با آب کمتر از این تحقیقات بین المللی استفاده کرده ایم. هر چند می دانیم در استان گلستان در این خصوص تحقیقات خوبی انجام شده است. کاهش رواناب ها علیرغم افزایش بارش ها می تواند یک موضوع تحقیقاتی مهم در استان گلستان باشد.
دکتر نوری افزود: ما باورمان این است در حوزه علوم انسانی منابع آب در کشور کم کاری شده است و ظرفیت سازی نشده است واگر بحث مسائل اجتماعی را داریم باید در این خصوص بیشتر کار شود. در وزارت نیرو در ارزیابی عملکرد شرکت ها بخش پژوهش بسیار خوب دیده شده است.
طرح راهبردی احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی بخش بسیار مهمی است که برای این کار در هر استان دانشگاه معین انتخاب شده است که دانشگاه منابع طبیعی دانشگاه معین است و انتظار این است همکاری نزدیک تری با محوریت این طرح اتفاق بیفتد. تحقیقات آب کشور 20 سال است به صورت حرفه ای شکل گرفته است. جهت دهی تحقیقات و پروژه های دانشگاه در راستای حل این مشکل قرار گیرد.
وی با بیان این که پژوهش باید منجر به تجاری سازی شود، گفت: طبق پیش بینی ها امسال میانگین بارش کشور 100 میلی متر است که که حداقل در 50 سال گذشته این مقدار بارش نبوده است. باید تحقیقات روی این موارد متمرکز شده و برای مدیریت منابع آب کشور تدابیر خاص اندیشیده شود. باید همه دانشگاهیان و ذی نفعان و ذی مدخلان ومدیران پای کار بیایند والا تابستان بسیار سختی خواهیم داشت. باید سناریوهای مختلف دیده شود و هر کدام نحوه کار دیده شود.

مدیرکل اداره استاندارد گلستان در این جلسه گفت: اداره کل استاندارد گلستان در سه محور تدوین و تجدید نظر استاندارد ملی، طرح های خاص و طرح های تحقیقاتی امر پژوهش را دنبال می کند.
محمود فرمانی افزود: شرکت آب منطقه ای از شرکت های فعال در امر مشارکت در تدوین استاندارد های ملی است که همکاری تنگاتنگی با اداره کل استاندارد دارد و تاکنون 10 استاندارد ملی توسط این شرکت و با همکاری اداره کل استاندارد استان تدوین شده است وامسال نیز 4 استاندارد در این خصوص در دست تدوین است.
وی افزود: اکنون به دلیل گسترش فعالیت ها جا دارد  یک دفتر استاندارد به طور ویژه در شرکت آب منطقه ای دایر شود وارتباط نزدیک تری بین استاندارد و شرکت آب منطقه ای ایجاد شود.
معاون پارک علم و فناوری استان گلستان نیز در این همایش با بیان این که بیش از 15 سال است که راه اندازی و احداث پارک های علم و فناوری در کشور  آغاز شده است، گفت: هم اکنون حدود 40 پارک علم و فناوری در کشور مشغول ارائه خدمات در حوزه تجاری سازی فناوری و نوآوری هستند.
وی افزود: فرآیند تأسیس پارک گلستان در اسفند سال 84 بعد از سفر هیئت دولت نهم به استان آغاز شد که یکی از مصوبات این سفر بررسی و مطالعه ایجاد پارک علم و فناوری در استان بود. 80 درصد محوریت فعالیت پارک بر اساس موافقت نامه اصولی:کشاورزی و منابع طبیعی (با تاکید بر دانه های روغنی) صنایع سلولزی، صنایع غذایی و شیلات و گیاهان دارویی و فراورده های آن شکل بگیرد. چشم انداز پارک طی 10 سال آینده ایجاد 650 شرکت دانش بنیان و اشتغال 3 هزار نفر پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: همکاری های مشترک علمی، پژوهشی و فناوری فی مابین پارک علم و فناوری استان گلستان و شرکت آب منطقه ای استان گلستان زمینه ایجاد یک تفاهم نامه بین این دو نهاد شد که برای مدت سه سال این تفاهم نامه منعقد شد.
معاون پارک علمی و فناوری استان، تعیین اولویت های فناوری های مورد نیاز مرتبط با آب در استان، همکاری در جهت رفع نیازهای فناورانه مرتبط با آب استان،همکاری در ایجاد و حمایت از شرکت های دانش نبیان یا فناور در حوزه آب، همکاری در ایجاد مرکز رشد تخصصی آب، تعریف و انجام اولویت های پژوهشی مشترک ، ایجاد زمینه همکاری در خصوص طرح های پژوهشی ،برگزاری دوره های آموزشی برای پرسنل و متخصصان شرکت بر حسب نیاز، مشاوره در مورد مشکلات شرکت توسط اساتید و متخصصین شرکت های مرتبط عضو پارک علم و فناوری استان گلستان و نظارت بر پروژه های تحقیقاتی شرکت در قالب دستور العملهای وزارت نیرو را از جمله زمینه های همکاری تفاهم نامه بین پارک علمی و فناوری و شرکت آب منطقه ای استان عنوان کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری بین شرکت آب منطقه ای گلستان با اداره کل استاندارد استان به منظور بهره مند شدن طرفین از توانمندی های پژوهشی و اجرایی یکدیگر از قبیل امکانات آزمایشگاهی،کارگاهی و کتابخانه ای، حمایت واجرای طرح های تحقیقاتی مشترک،مشارکت در تدوین استانداردهای ملی وبین مللی و... وهمچنین با پارک علم و فناوری گلستان به منظور تعیین اولویت های فناوری های مورد نیاز مرتبط با آب در استان،همکاری در ایجاد وحمایت از شرکت های دانش بنیان یا فناور در حوزه آب وهمکاری در ایجاد مرکز رشد تخصصی آب و...مبادله شد.
همچنین  از اعضا کمیته فنی استاندارد و پژوهشگران برتر شرکت تقدیرشد.

 

 

 

 

 

کد خبر: 2129
  تاریخ خبر : 18 بهمن 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 18 بهمن 1396
 روابط عمومی
 983
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 103
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 23,881
  • بازدید دیروز : 40,575
  • کل بازدید : 23,403,675
  • آخرین به روزرسانی : 1 اردیبهشت 1403 11:04:30
  • شناسه IP شما : 3.145.191.22

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :