|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نشست هم اندیشی جنگل های هیرکانی در شرکت آب منطقه ای گلستان برگزار شد

نشست هم اندیشی جنگل های هیرکانی با محور آب، امکان سنجی و اجرای مکانیسم پرداخت ما به ازاء خدمات اکوسیستمی آب در شرکت آب منطقه ای گلستان برگزار شد.نشست هم اندیشی جنگل های هیرکانی با محور آب، امکان سنجی و اجرای مکانیسم پرداخت ما به ازاء خدمات اکوسیستمی آب در شرکت آب منطقه ای گلستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این جلسه با بیان این که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و منابع آبی از عهده یک اداره و دستگاه خارج است، گفت:  دنیا به اکوسیستم جنگل ها توجه دارد، چون یکی از ارکان های اصلی توسعه پایدار در هر کشور اکوسیستم جنگل ها به حساب می آید.
مهندس علی نظری با بیان این که امسال سال اقتصاد مقاومتی و اشتغال و تولید نامگذاری شده است گفت: جنگل ها جزء مواهب طبیعی در اختیار ماست و ما باید بتوانیم این جنگل ها را حفظ کنیم زیرا آیندگان نیز در استفاده از این مواهب حقی دارند.
وی تصریح کرد: امروز گفته شده که حدود هشت ونیم درصد اشتغال جهان در بخش جنگل است و جنگل های جهان  معادل 4 میلیارد هکتار، یعنی 29 درصد از خشکی زمین را تشکیل می دهند. سالانه به طور متوسط 83 و نیم میلیون هکتار جنگل از بین می رود. .
وی افزود: مطابق نظر کارشناسان فائو هر کشوری که کمتر از 25درصد خاک آن جنگل باشد از نظر محیط زیست انسانی در وضعیت بحران قرار دارد. سطح پوشش جنگل های کشور ما 7/5 دهم درصد است و سرانه جنگل در جهان هشت ودر کشور ما 2 هکتاراست.
مهندس نظری با بیان نقش جنگل ها در حفظ محیط زیست ومنابع آبی گفت: جنگل ها نقش مهمی در فرسایش خاک به عهده دارند. باعث نفوذ پذیری آب در دل خاک می شوند. از تبخیر و فرسایش خاک جلوگیری می کنند. جلوگیری از سیلاب ها و فرسایش خاک و پرشدگی سدها، تشکیل سفره های آب زیرزمینی و پیدایش چشمه ها و تولید اکسیژن تنها بخشی از نقش ارزنده جنگل ها در محیط زیست است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان بیان کرد: نقش جنگل ها در توسعه پایدار بسیار اساسی است. چرا که وجود منابع آبی در هر کشور و توسعه کشاورزی تا حد زیادی بستگی به منابع جنگلی آن کشور دارد. کاهش آب رودخانه ها و چشمه ها وابسته مستقیم به جنگل است.افزایش رسوبات رودخانه ای و پر شدن سدها ، افزایش گازهای گلخانه ای و تشدید آلودگی هوا و تخریب لایه های اوزن بستگی به جنگل دارد. کاهش میزان بارندگی و آلودگی هوا، کاهش تولیدات کشاورزی و عدم حاصلخیزی آب و گسترش بیابان ها از نتایج کاهش جنگل ها در بخش منابع آب است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه اظهار کرد: امروزه مشکل نابودی جنگل ها دامن همه را گرفته است. امسال بارش مناسبی نداشتیم امروز 35 میلیون متر مکعب ذخیره آب سدهای ما است در حالی که سال گذشته  همین مقطع زمانی، 95 میلیون متر مکعب ذخیره آب سدهای استان بود. همچنین رواناب رودخانه ها هر روز کمتر می شود رودخانه های دائمی ما تبدیل به فصلی می شود. اگر جنگل ها را حفظ کنیم می توانیم منابع آبی و اکوسیستم را حفظ کنیم.

مهندس نظری در رابطه با تشکیل این جلسه گفت: این جلسه به منظور امکان سنجی واجرایی نمودن مکانیسم پرداخت ما به ازاء خدمات اکوسیستمی آب در  مدیریت پروژه  جنگل های هیرکانی که توسط مشاور  بین الملل طراحی شده و در استان های گیلان و مازندران و گلستان در حال اجراست ، تشکیل شده است. در استان گلستان نقطه مطلوبی برای انجام مطالعات این طرح انتخاب شده است. حوضه چهل چای که پایین دست حوضه چهل چای سد نرماب واقع شده است که قرار است 190 میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند و در بخش صنعت وکشاورزی و شرب مورد استفاده قرار گیرد.4 شهر و 130 روستا قرار است از این سد بهره مند شوند. در این جلسه بررسی شد که چطور می توانیم بالا دست حوزه را پایش کنیم که خطرات رسوب و یا آلایندگی آب به پایین دست نفوذ نکند. مخصوصا در سد نرماب که قرار است آب شرب تامین کنیم این مهم باید تاکید شود وآلایندگی را به حداقل برسانیم . چرا که اگر آب آلوده شود باید هزینه بیشتری کنیم تا به حالت قبل خود برگردد.
مهندس نظری بیان کرد: بهتر است از سرچشمه پایش ها صورت گیرد و آموزش های لازم داده شود، امروزه حراست از آب محیط زیست و منابع طبیعی در جرگه یک دستگاه نیست و بحث عمومی است که باید توسط همه نهادها و مردم حل شود. باید فرهنگ سازی کنیم که همه کمک نمایند. با فعالیت های سلبی هم مشکل حل نمی شود. باید مردم پای کار بیایند تا این منابع باید برای آیندگان هم حفظ شود.
در این جلسه مقرر شد کارگروهی شکل بگیرد. وآن چه قرار است در این طرح انجام شود بومی سازی شود ودر کارگروه چگونگی نحوه انجام آن بحث وبررسی شود.
مدیر کل منابع طبیعی گلستان نیز در این جلسه گفت: یکی از کارکردهای منابع طبیعی وجنگل ها خدمات است که به جامعه می رسد که رفاه را برای آحاد جامعه به دنیال دارد مثل تولید آب و هوای سالم.
مهندس قزل سفلو بیان کرد: با هدف اعمال مدیریت جامع خصوصا در حوزه هایی که نقش تامین آب شرب را در تامین آینده استان خواهد داشت این جلسه را با همکاری مشاور بین المللی پروژه جنگل های هیرکانی و با همکاری شرکت آب منطقه ای و دستگاه های مرتبط برگزار کردیم تا بتوانیم به یک گفتمان مشترک برسیم که علاوه بر کمیت آب ،کیفیت آب را مدیریت کنیم که مجبور نشویم با هزینه زیاد آبهای سطحی که قرار است برای شرب استفاده کنیم تصفیه کنیم. وقطعا روی آوردن به پیشگیری از آلودگی های مختلف در سطح حوزه آبخیز با همکاری دستگاه هایی که در این نشست بودند نقش موثری خواهد داشت.
دکتر مایک موزر مشاور بین المللی پروژه جنگل های هیرکانی در رابطه با وضعیت اجرایی شدن مطالعات پروژه جنگل های هیرکانی گفت: تدوین راهبرد توسعه سبز جنگل های هیرکانی از جمله اقدامات در این طرح مهم است که در شورای عالی جنگل منتظر تصویب است و بعد از تصویب راهبردی برای کل منطقه هیرکانی می شود و قابلیت اجرا برای همه منطقه مورد مطالعه ما را دارد.

دکتر مایک موزر افزود: در حال حاضر مشکلات زیادی را در حوزه چهل چای می بینیم. فعالیت هایی که دارد اتفاق می افتد فعالیت های نیست که به شکل موثر پایداری منابع را برای ما تامین کند. مکانیزم خاصی وجود ندارد که مطمئن بشویم که کشاورزان و دامداران که فعالیت هایی که می کنند منابع را به صورت پایدار نگه دارند.
وی بیان کرد: تدوین برنامه مدیریت تلفیقی ازجمله اقدامات برای حوزه های آبخیز بوده که در حوزه چهل چای این اتفاق افتاده است.
وی گفت: موضوع توجه به جوامع محلی موضوع بسیار مهمی است همان طور که در دنیا هم به آن پرداخته می شود. موضوعاتی و مواردی که باعث می شود کشاورزان و دامداران ما برای حفظ منابع محیط زیست به شکل پایدار انگیزه پیدا کرده و به آنها اطلاع دهیم و این آگاهی را در آنان ایجاد کنیم
وی افزود: دولت هزینه خیلی زیادی را برای مساله تصفیه آب می دهد. بخش های مختلفی مثل آب و کشاورزی بودجه های زیادی را به این مناطق اختصاص می دهند. اگر بودجه را به شکل دیگری اختصاص دهند تا از چنین حوادثی جلوگیری کنند، اقدام بسیارموثری است. تغییر رویکرد مدیریتی که در حال رخ دادن است، اقدامات اولیه است که برای انجام این مدل در حال انجام است.
مشاور بین المللی پروژه جنگل های هیرکانی افزود: 18 ماه تا پایان فعالیت های این پروژه باقی مانده است که مهم ترین دستاورد آن اجتماع جوامع محلی و دخیل کردن جوامع محلی در فعالیت های پروژه و توانمند کردن آن ها بوده است.
وی اضافه کرد: از فعالیت های پروژه بسیار رضایت دارم در هر بخش از پایلوت های پروژه تمرکز خاصی داشتیم . در گیلان روی موضوع مناطق ویژه تنوع زیستی تمرکز کردیم که بخش جدیدی خواهد بود که به صورت ویژه مناطق را حفظ خواهد کرد. در تنکابن روی جنگلداری اجتماع محور و مردم محلی خیلی مستقیم از نزدیک با هم کار می کنند به طوری که اداره جنگل وحفاظت از آن به دست تعاون ی روستایی و به دست مردم می افتد.

 

 

کد خبر: 2118
  تاریخ خبر : 7 بهمن 1396
 روابط عمومی
 750
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 94
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 11,019
  • بازدید دیروز : 40,575
  • کل بازدید : 23,390,813
  • آخرین به روزرسانی : 31 فروردین 1403 12:06:50
  • شناسه IP شما : 3.15.202.4

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :