|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:

پتانسیل آب استان پاسخگوی نیاز فعلی و آتی نیست/بدون کمک افکار عمومی به اهداف بخش آب نمی رسیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: یکی از چالش های بخش آب استان این است که، پتانسیل آب استان پاسخگوی نیاز فعلی و آتی نیست و هدر رفت آب در بخش های مختلف مصرف بالاست.

مهندس علی نظری در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه استان گلستان با موضوع توسعه آب، کشاورزی و اقتصاد مقاومتی در گرگان اظهار کرد: اصل 45 قانون اساسی، ماده 1 قانون توزیع عادلانه آب و ماده 21 قانون توزیع عادلانه آب از قانون های مطرحه در بحث آب هستند.
مهندس نظری با بیان این که60 درصد استان ما خشک و مابقی معتدل خزری است،گفت: میزان بارندگی در استان گلستان 450 میلیمتر است که تقریبا نصف متوسط جهانی است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: طبق آمار های موجود میزان بارش های استان از ابتدای سال آبی تاکنون 5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش و 2/7 دهم درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است. البته این بدان معنا نیست که شرایط کنونی مطلوب است چرا که سال گذشته با 38 درصد کاهش بارش ها نسبت به سال ماقبل آن رو به رو بودیم.
وی افزود: حجم مخازن سدهای استان، 268 میلیون متر مکعب است که سال گذشته در همین مقطع زمانی 35 درصد آبگیری شده بود ولی در سال جاری به علت کاهش بارش ها حدود 11 درصد حجم سدهای استان آبگیری شده است.
دررودخانه های استان هر چه جلوتر می رویم آورد رودخانه های ما کمتر می شود. در اترک 87 درصد کاهش آورد داریم. در گرگانرود و قره سو هم کاهش آورد داریم. هر ساله وضعیت رواناب ما در رودخانه های ما کمتر می شود. سطح آب زیرزمینی سال آبی جاری ما کاهش یافته و این نشان دهنده برداشت بیش از حد از سفره های  سطح آب زیرزمینی استان است.
مهندس نظری تصریح کرد: در سفره کم عمق 171 میلیون متر مکعب و در آبخوان های  عمیق مان 54 میلیون متر مکعب بیش برداشت داشتیم.
وی با بیان این که سرانه مصرف آب استان از متوسط کشوری هم کمتر است، گفت: سرانه آب استان 1400 مترمکعب  است که از متوسط کشور هم کمتر است.

مهندس نظری تصریح کرد: پتانسیل منابع آب زیرزمینی استان یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی است، که 960 میلیون متر مکعب آن قابل برنامه ریزی است ولی آن چه تخصیص داده شده یک میلیارد و 208 میلیون متر مکعب است. پتانسیل آب سطحی استان نیز  یک میلیارد و235 میلیارد متر مکعب است که 715 میلیون متر مکعب آن قابل برنامه ریزی و 886 میلیون متر مکعب تا الان برنامه ریزی شده است.
وی با بیان این که 87 درصد تخصیص آب استان کشاورزی.10 درصد شرب و 3 درصد صنعت است، بیان کرد: زمانی بود که عرضه بیش از تقاضا بود وهیچ مشکلی وجود نداشت. در مقطعی عرضه مساوی تقاضا بود.زمانی هم عرضه کمتر از تقاضا بود و ما الگوی مصرف تعریف کردیم. در حال حاضر عرضه همواره کمتر از تقاضا است که بحث تخصیص را مطرح کردیم. عصر فعلی عصر مدیریت عرضه و مصرف توامان است.
مهندس نظری با مقایسه جمعیت ، تعداد چاه و حجم برداشت آب زیرزمینی سال 1359و مقطع کنونی گفت: در سال 59 جمعیت استان ما 790 هزار نفر بوده است و هم اکنون به 1 میلیون و865 هزار نفر رسیده است منتهی تعداد چاه های ما در آن زمان 3 هزار حلقه  و در حال حاضر به 36 هزار حلقه چاه رسیده است.میزان برداشت ما در سال 59 حدود 63 میلیون متر مکعب بوده و هم اکنون به 1 میلیارد و 207میلیون متر مکعب که عملا در حال برداشت 95 درصد از آب زیرزمینی استان هستیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: تعداد 14 سد در حال بهره برداری، 4 سد در حال اجرا و 3 سد هم در حال مطالعه داریم. در بخش آبیاری و زهکشی 4 شبکه در حال بهره برداری و 3 شبکه در حال ساخت داریم.
وی افزود: هدف ما در سد سازی ها کنترل سیل و تامین آب است ولی اگر کمک مردم ما نباشد ما راهی به پیش نمی بریم. در بخش طرح احیا و تعادل بخشی نیز اقداماتی در راستای حفظ و صیانت از منابع آبی در حال انجام است که از جمله، راه اندازی گروه های گشت و بازرسی منابع آب(به تعداد 32 گروه در سطح استان ) پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیر مجاز، خرید و نصب کنتورهای هوشمند آب و برق ،تهیه و پخش برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی،تهیه بانک اطلاعاتی چاهها، ساماندهی شرکتهای حفاری مطالعه و ایجاد تشکل های آب بران آب زیرزمینی، مطالعه تعیین سقف کف شکنی چاههای کشاورزی است.
مهندس نظری افت سطح آب در آبخوان کم عمق و افزایش درخواست کف شکنی چاه ها، تجاوز و اضرار به حریم آب چاه های مجاز دارای پروانه بهره برداری، ایجاد فرونشست و از بین رفتن حجم مفید آبخوان و خسارت به تاسیسات در سطح زمین(لوله زایی) افت تراز آب در آبخوان عمیق و تهدید منابع آب شرب که عمدتاً از آبخوان عمیق تأمین می شوند و شوری آب  را از نتایج اضافه برداشت از آبخوان های استان عنوان نمود.

وی پاسخگو نبودن پتانسیل آب استان برای نیاز فعلی و آتی ،بالا بودن هدر رفت آب در بخش های مختلف مصرف، اقتصادی نبودن کشاورزی استان وپایین بودن ارزش افزوده آب در کشاورزی با توجه به قیمت تمام شده آب را از جمله چالش های آب استان عنوان کرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان افزود: استان گلستان به مدت حدود 4 سال درگیر پدیده خشکسالی است و چشمه ها کم آب شده و رودخانه ها بصورت فصلی در آمده اند و سطح آب زیرزمینی افت کرده است.
 همکاری همه جانبه مردم در بهره برداری از آب، توجه دادن به مردم نسبت به پدیده خشکسالی و تغییر اقلیم ،تبیین جایگاه آب به عنوان انفال و اشکال شرعی در برداشت غیرمجاز آب، تشویق مردم به عدم کشت محصولات پرآب طلب،جلوگیری از آلودگی منابع آب،مصرف بهینه آب در بخش های کشاورزی، صنعت، شرب از جمله انتظارات ماست تا بتوانیم در حفظ و نگهداری از منابع آبی استان موثرتر باشیم.
استفاده از روش های نوین آبیاری، مشارکت همه بخش های مختلف مصرف در مدیریت آب، بازنگری اقتصاد کشاورزی با هدف ارتقاء توان مالی کشاورزیان، افزایش میزان تولید در هکتار با استفاده از کشت گونه های پرمحصول و کم آب طلب همکاری با آماربرداری منابع آب از دیگر انتظارات است.

 

 

 

کد خبر: 2088
  تاریخ خبر : 2 دی 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 9 دی 1396
 روابط عمومی
 648
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 80
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 19,340
  • بازدید دیروز : 32,497
  • کل بازدید : 22,668,807
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 18:03:58
  • شناسه IP شما : 3.90.33.254

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :