|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

هفتمین جلسه کارگروه تخصصی نجات خلیج گرگان برگزار شد

هفتمین جلسه کارگروه تخصصی نجات خلیج گرگان در سالن جلسات شرکت آب منطقه ای گلستان برگزار و در آن آخرین اقدامات و راهکارهای علمی و عملی نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله ارائه و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت آّب منطقه ای گلستان، مهندس داود گیلک معاون طرح وتوسعه شرکت آب منطقه ای گلستان در این جلسه با بیان این که بحث نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله اهمیت خاصی برای استان دارد، اظهار کرد: باید با ارائه راه حل‌های فنی و مشاوره‌ای صحیح برای حل معضل خلیج گرگان چاره‌اندیشی کرد.

وی افزود: در این راستا شرکت آب منطقه ای گلستان به عنوان کارفرمای طرح اقدام به تشکیل کمیته راهبری متشکل از مشاوران و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای ذینفع مانند معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت هماهنگی امور عمرانی استان‌های گلستان و مازندران، سازمان بنادر و دریانوردی، ‌مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیرداری کشور کرد.

وی افزود: این اقدامات با محوریت شرکت آب منطقه‌ای گلستان، به منظور پایش و کنترل کیفی مطالعات و پیگیری روند انجام مطالعات انجام میشود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: در جلسات کارگروه تخصصی طرح مقرر شد، مطالعات نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دو بخش "مطالعات شناسایی و ارزیابی راه کارهای اضطراری" و "مطالعات جامع" انجام شود.

گیلک افزود: مطالعات اضطراری در یک دوره کوتاه مدت برای ارائه برنامه اقدامات فوری مقابله با بحران به وجود آمده و مطالعات جامع به صورت تفصیلی با در نظر گرفتن همه جنبه‌های طرح اعم از اثرات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و غیره به همراه نمونه‌برداری و پایش کمی و کیفی در یک دوره یک‌ساله انجام شود.

دکتر محمد نوری مدیر فنی شرکت آب منطقه استان گلستان در این جلسه گفت:در جلسه قبلی این کمیته که 18 تیرماه امسال برگزار شد مشاور طرح گزینه های مختلف مطالعات راهکارهای کوتاه مدت نجات خلیج گرگان را مطرح کرد که مقرر شد  گزینه های منتخب در این جلسه با حضور تمام سازمانهای مرتبط با این طرح ارائه شود و مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: از زمانی که این طرح به آب منطقه ای واگذار شده است تاکنون 7 جلسه برگزار شده که دو جلسه درون سازمانی و 5 جلسه در کارگروه بوده است.

نوری بیان کرد: تاکنون علاوه بر مطالعات طرح ، لایروبی 18 رودخانه منتهی به خلیج گرگان در دستور کار قرار گرفته که لایروبی 10 رودخانه آغاز و کار لایروبی 8 رودخانه دیگر نیز بزودی آغاز می شود.

مدیر فنی شرکت آب منطقه گلستان ادامه داد: همچنین خرید تجهیزات مورد نیاز در بحث پایش کمی و کیفی خلیج گرگان و رودخانه های منتهی به آن در دستور کار قرار گرفته است

در ادامه مهندس نظرعلی مشاور طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله اظهار کرد: برای بهبود وضعیت خلیج گرگان و تالاب میانکاله باید ارتباط آبی که خلیج با دریای خزر داشته را حفظ کنیم.

وی در این جلسه سه راهکار کوتاه مدت برای نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله را لایروبی امتداد کانال خزینی، لایروبی کانال چاپاقلی و کانال آشوراده در دهانه خلیج گرگان و احداث کانال جدید در سمت غرب زبانه میانکاله عنوان کرد.

مشاور طرح نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در ادامه به بیان مسائل اقلیم و هواشناسی، هیدرودینامیک و رسوب گذاری و مسائل زیست محیطی در خصوص هر کدام از راهکارها پرداخت.

شهرام فداکار مدیرکل دفتر سواحل و تالابهای ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در ادامه این جلسه گفت: در سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال راه اندازی ستاد ملی احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله هستیم.

فداکار در ادامه گفت: در سال 56 تراز آب خلیج گرگان یک و نیم متر کمتر از میزان فعلی بود اما اعتراضی را در پی نداشت و این مسائل مطرح نبود.

فداکار بیان کرد: رفتار این اکوسیستم به عنوان یک موجود زنده به اینگونه است که هر 30 سال آب این خلیج خالی و سپس پر می شود.

مدیرکل دفتر سواحل و تالابهای ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست به اثرات زیست محیطی طرح های مطالعاتی مطرح شده در این جلسه اشاره کرد و گفت: در سال 2016 کاهش سطح آب خلیج از 18 سانتی متر در سال به 12 سانتی متر در سال رسیده است. اگر تراز رو به بهبود باشد، شاید مشکل از طریق دریای خزر حل شود. لذا نباید در این خصوص تصمیم گیری عجولانه صورت بگیرد.

در ادامه حسینی معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گلستان هم گفت: موضوع خلیج گرگان و تالاب میانکاله اضطرار است اما اضطرار در مدیریت بوم شناختی منطقه است نه اضطراری که در دریاچه ارومیه داشتیم.

وی افزود: این اضطرار باید ریشه یابی و شناسایی شود و علل آن مورد بررسی قرار گیرد و برای درمان هر کدام چاره اندیشی شود.

معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گلستان اظهار کرد: اگر اضطراری است باید از طریق همین کمیته به مسئولین و مردم اعلام شود.

کد خبر: 1974
  تاریخ خبر : 30 مرداد 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 3 شهریور 1396
 روابط عمومی
 924
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 112
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 31,867
  • بازدید دیروز : 32,497
  • کل بازدید : 22,681,334
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 3.237.46.120

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :