|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بازدید میدانی اعضای شورای حفظ بیت المال استان از خلیج گرگان

اعضای شورای حفظ بیت المال استان از خلیج گرگان بازدید کردند و در جریان آخرین تحولات آن قرار گرفتند.

 به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان،در این دیدار که رئیس کل دادگستری استان گلستان، دادستان گرگان، فرمانداران بندرگز و ترکمن، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه ای گلستان، اداره بنادر و دریانوردی، محیط زیست گلستان و .. حضور داشتند، رئیس کل دادگستری استان اظهار کرد:  در بازدید میدانی از محل کانال خزینی که تامین کننده آب ورودی خلیج گرگان محسوب می شود ، مشاهده کردیم که این کانال وضعیت مطلوبی ندارد.

وی ادامه داد: گزارش نتایج حاصل از این بازدید و آسیب های پیش رو به دفتر دادستان کل برای طرح در شورای حفظ حقوق بیت المال کشور مستقر در مرکز ارسال می شود

هاشمیان همچنین تاکید کرد که باید برای خلیج گرگان همانند دریاچه ارومیه یک بسیج رسانه ای ایجاد شود و سازمان های مردم نهاد و فعالان فضای مجازی می توانند با ایجاد حساسیت در جامعه برای جلب کمک های ملی و بین المللی در مسیر نجات خلیج گرگان تلاش کنند.

رییس شورای حفظ بیت المال گلستان ادامه داد که تنها راه نجات خلیج گرگان ، تبدیل آن به مطالبه ملی است.

به گفته وی؛ هر چند اقداماتی در سطح استان برای نجات این خلیج صورت گرفته است اما کافی نیست و نیاز به کمک فرا استانی و ملی دارد .

هاشمیان افزود : اگر مطالبه ملی برای نجات خلیج گرگان شکل نگیرد در آینده بحران ناشی از خشک شدن این خلیج ، علاوه بر مشکلات زیست محیطی و منابع طبیعی، باعث چالش های اجتماعی در گلستان و استانهای همسایه خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این بازدید با بیان این که تلاش مسئولان استانی گره گشای مشکل خلیج گرگان نیست گفت : باید در سطح کلان برای کمک به احیای این خلیج ، چاره اندیشی شود .

حجت الاسلام سید مصطفی حقی افزود : پسروی آب دریا ، ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی ، رسوب گذاری خلیج گرگان به ویژه در کانال خزینی  و صید غیرمجاز ،معضلات خلیج گرگان هستند که باید برای آن ها چاره اندیشی کرد .

حقی افزود : معضلات امروز خلیج گرگان ، نتیجه ی سال ها کوتاهی و نادیده گرفتن مشکلات این خلیج است و اگر امروز برای رفع آن ها چاره ای نیاندیشیم در آینده ساکنان محلی که از این خلیج ارتزاق می کنند دچار مشکل می شوند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان در این بازدید گفت: در جلسات کارگروه تخصصی طرح مقرر شد، مطالعات نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دو بخش "مطالعات شناسایی و ارزیابی راه کارهای اضطراری" و "مطالعات جامع" انجام شود.

مهندس داودگیلک افزود: مطالعات اضطراری در یک دوره کوتاه مدت برای ارائه برنامه اقدامات فوری مقابله با بحران به وجود آمده و مطالعات جامع به صورت تفصیلی با در نظر گرفتن همه جنبه‌های طرح اعم از اثرات زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی و غیره به همراه نمونه‌برداری و پایش کمی و کیفی در یک دوره یک‌ساله انجام شود.

خلیج گرگان در سال 1354 به همراه تالاب میانکاله و لپوی زاغمرز (در استانهای گلستان و مازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلکه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانکاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یک مجموعه ارزشمند زیست‌محیطی است.

خلیج چهار هزار هکتاری گرگان، یکی از بزرگ‌ترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرهای بندرترکمن ، بندرگز ، نوکنده و بهشهر واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.

این خلیج از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بالا و به عنوان مرکزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساکنان منطقه بوده و در بخش های تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد.

کد خبر: 1973
  تاریخ خبر : 31 مرداد 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 3 شهریور 1396
 روابط عمومی
 697
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 87
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 25,186
  • بازدید دیروز : 23,487
  • کل بازدید : 23,532,695
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 10:43:30
  • شناسه IP شما : 18.227.24.209

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :