|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان اعلام کرد:

کشاورزان برای جلوگیری از خسارت کشت، سطح زیر کشت چاه ها را 15 درصد کاهش دهند

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گلستان گفت: برای جلوگیری از خسارت کشت باید سطح زیر کشت چاهها را حداقل 15درصد کاهش داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، معاون حفاظت و بهره برداری این شرکت  از احتمال خسارت محصولات کشاورزی کشت دوم تابستانه، در صورت صرفه جویی نکردن در مصرف آب خبر داد.
 مهندس سید محسن حسینی با اعلام این مطلب افزود: لازم است سطح زیر کشت چاهها حداقل  15 درصد کاهش یابد، در غیر این صورت کشاورزان در کشت دوم و فصل تابستان با ضرر و زیان در محصولات مواجه می شوند.
وی حفر چاه های غیر مجاز و برداشت های غیر قانونی و غیر اصولی از آب به ویژه سفره های آب زیرزمینی استان را دلیل اصلی بروز مشکلات ناشی از کمبود آب عنوان کرد و گفت: با وجود تلاش های مستمر، هنوز حدود 15 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد. این چاه ها حدود 150 میلیون متر مکعب از آب‌های استان را برداشت می کنند که حدود 13 درصد از حجم کل آب‌های استان است.
معاون حفاظت شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه افزود: به طور معمول حدود نیمی از چاه های غیر مجاز بعد از بررسی احتمالا می توانند پروانه داشته باشند ولی نیم دیگر آن ها باید پر و مسلوب المنفعه شوند.
مهندس حسینی با بیان اینکه در سال گذشته، سطح کشت و منصوبات و آبدهی 18 هزار چاه به صورت موردی بازرسی شده است گفت: توانستیم شرکت های حفاری را کنترل کنیم و 362 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم. ضمن اینکه دستگاه های حفر چاه عمیق در استان مجهز به جی پی اس هستند و به هیچ عنوان امکان حفر چاه عمیق بدون اطلاع ما وجود ندارد. چرا که در صورت حرکت از پارکینگ، ردیابی می شوند.
وی تصریح کرد: امروز در چاه های غیر مجاز با چاه های سطحی که معمولا به وسیله مقنی ها یا دستگاههای غیرمجاز تراکتوری حفر می شوند مواجه هستیم. بنابراین  آب از آبخوان های سطحی استان برداشت شده است و آبخوان های عمیق تقریبا فاقد چاه های غیر مجاز هستند. با همکاری دستگاه قضایی استان برخورد با حفر چاه ها و پر کردن آن ها به خوبی در جریان است. اکنون پرونده 638 حلقه چاه در دادگاه برای صدور حکم حاضر است.
مهندس حسینی بیان کرد: دلایل متعددی برای حفر چاه های غیر مجاز در استان وجود دارد که از جمله می توان به آسانی حفر چاه غیر مجاز کم عمق اعم از دهانه گشاد و لوله ای توسط کارگر و مقنی و ابزار ساده ای چون اوگر، چرخ چاه و دستگاه های حفاری تراکتوری اشاره کرد. کوچک شدن قطعات اراضی کشاورزی و تجمیع نشدن کشاورزان برای  پیگیری چاه های با عمق بیشتر و مجاز، محصور کردن  اراضی باغی و حفاری غیر مجاز با توجه به پوشش ایجاد شده و ایجاد اشکال در شناسایی و نیز جلوگیری از حفاری های غیر مجاز از جمله این دلایل است.

مدیریت آب، نیازمندان همکاری همه دستگاه های خدمات رسان
وی همچنین همکاری نکردن کامل دستگاه های مختلف خدمات رسان برای  جلوگیری از پرداخت تسهیلات مالی، نهاده های کشاورزی و سایر موارد به دارندگان چاه های غیر مجاز و اراضی تحت آبخور آن ها ، تخصیص ندادن اعتبارات کافی به وزارت نیرو برای برخورد با چاه های غیر مجاز مثلا طبق استانداردها را از جمله دیگر دلایل عنوان کرد و گفت:  به ازای هر هزار حلقه چاه نیاز به یک اکیپ کامل گشت و بازرسی شامل عوامل فنی، حقوقی و انسداد است که تاکنون این استانداردها محقق نشده است. همچنین عوامل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نیز در این زمینه دخیل بوده است.
مهندس حسینی ادامه داد: هر گونه برداشت غیر مجاز از آب ها اعم از سطحی و زیرزمینی و اعم از اینکه برداشت کننده غیر مجاز باشد یا به وسیله چاه مجاز بیش از اندازه آب استحصال کند مشمول جریمه می شود.
گلستان فاقد دشت های بحرانی است
 مهندس حسینی در پایان گفت: با توجه به مراقبت های انجام شده با وجود همه کاستی ها و تنگناها و همچنین عوامل محیطی موثر در استان، بر خلاف نیمی از دشت های کشور که آبدهی آن ها بحرانی شده و به مناطق ممنوعه بحرانی تبدیل شده اند، خوشبختانه گلستان فاقد کاهش معنادار سفره های آب زیرزمینی و دشت ممنوعه بحرانی است. ولی برای مراقبت های بیشتر و تضمین آب شرب استان مناطقی از استان به عنوان منطقه ممنوعه آب شرب تعیین شد که در آن حفر چاه کشاورزی ممنوع است و محدودیت های زیادی اعمال شده است.
به عبارت دیگر آن چه در استان گلستان تحت عنوان چاه غیر مجاز در حال استفاده است چاه هایی در آبخوان سطحی با عمق کمتر از 40 متر است که این موضوع نیز مورد پیگیری این شرکت برای کاهش و پایان دادن به این روند نامطلوب است.

 

 

کد خبر: 1932
  تاریخ خبر : 17 تیر 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 17 تیر 1396
 روابط عمومی
 751
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 110
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 13,575
  • بازدید دیروز : 40,575
  • کل بازدید : 23,393,369
  • آخرین به روزرسانی : 31 فروردین 1403 12:06:50
  • شناسه IP شما : 3.145.60.29

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :