|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

گزارشی از وضعیت کیفیت آب در گلستان:

عمده ترین دلیل آلودگی آب در گلستان فعالیت های کشاورزی است

منابع آبی استان از بارش هایی تامین می شود که به اشکال مختلف به سطح استان بارش دارند. این نزولات جوی به شکل رواناب در سطح زمین جاری می شوند و یا در سازندهای زیرزمینی به سفره های آب زیرزمینی وارد می شوند. عوامل متعددی از جمله طبیعی و عوامل ساخت دست بشر موجب می شود در مسیر چرخه آب آلودگی یا ناخالصی به آن وارد شود. مثلا عبور آب رودخانه ها از سازندهای نمکی ،املاح را در خود حل می کند و موجب شوری آب می شود.

از جمله آلودگی های دیگر که در تغییر کیفیت آب موثر است می توان به پساب های جامد و مایع ناشی از فعالیت های مختلف بشر از جمله توسعه شهرها ،دامداری ،صنعت و کشاورزی اشاره کرد.
 به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: در استان گلستان با وجود نزدیک به 2 میلیون  نفر جمعیت و مسیر گردشگری شمال کشور، آلودگی های ناشی از زندگی شهری امروزی و همچنین نفوذ پسماندهای مایع توسط چاه های جاذب به آبخوان های زیرزمینی در برخی سفره ها گاها شاهد برخی آلودگیها هستیم که نقش عوامل شیمیایی مانند نیترات ها و عوامل میکروبی مانند کلیفرم مدفوعی اهمیت بیشتری دارد. در بخش دامپروری به ویژه سنتی شاهد انتقال آلودگی از 2 طریق به منابع آب هستیم.یکی از طریق تخلیه ضایعات دامی به مجاری آبی در مجاورت دامپروری ها. دوم از طریق چرای غیر مجاز دام در مراتع و جنگل های بالادست منابع آب که حتی در برخی از چشمه های استان گلستان هم این آلودگی ناشی از  چرای دام دیده می شود.
مهندس سید محسن حسینی افزود: آلودگی آب ناشی از فعالیت های کشاورزی در استان عمده ترین آلودگی هاست. با توجه به اینکه استان گلستان دارای 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که 250 هزار هکتار آن اراضی آبی و مابقی دیم است، استفاده از برخی نهاده های کشاورزی مانند کود شیمیایی و حیوانی و سموم دفع آفات در آلودگی آب استان سهم بسزایی دارد. به حدی که گاهی حتی در برخی از رسوبات رودخانه ای در مدخل دریا نیز گاها شواهدی از سموم منسوخ شده مشاهده شده است.

آلودگی صنعت در استان به دلیل صنعتی نبودن استان قابل توجه نیست. هر چند به دلیل وجود معادن در جنوب شرق استان آلودگی ناشی از استخراج معادن در استان وجود دارد.
وی افزود: بر اساس  ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب، ممانعت، پیشگیری و جلوگیری از آلودگی آب به سازمان محیط زیست محول شده است.ولی وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای نیز بر اساس رسالت های خود اقدام هایی را انجام می دهند. بر اساس آیین نامه حفظ حریم کیفی منابع آب زیرزمینی صدور هر گونه مجوز برای واحدهای شرب، صنعت و دام با بررسی فاصله چاه های تامین آب این واحدها از منابع احتمالی آلودگی از جمله چاه های جاذب دفع فاضلاب صورت می گیرد.
مهندس حسینی تصریح کرد: بر اساس آیین نامه مربوط به حفاظت کیفی از آب های سطحی هر گونه ساخت و ساز در مجاورت حریم منابع از جمله رودخانه ها با رعایت ضوابطی صورت می گیرد و به عبارت دیگر در مجاورت رودخانه ها کاربری های سازگار تعریف شده است و هر چه واحد احتمال آلایندگی بیشتری داشته باشد فاصله آن از رودخانه بیشتر می شود لذا هر گونه ساخت و ساز توسط کارشناسان بررسی و در منطقه کاربری سازگار مجوز صادر می شود.
وی با بیان این که پایش و کنترل های منابع آلوده کننده مانند نخاله های ساختمانی ، پساب ها، زباله ها، زوائد دامی و هر گونه آلودگی دیگر توسط گروه های گشت و بازرسی شناسایی و به متخلف اخطار داده می شود و به مراجعی مانند  فرمانداری ها، دادستانی،محیط زیست و بهداشت رونوشت داده می شود که آنها نیز اقدامات قانونی خود را انجام می دهند، گفت: اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از آلودگی منابع آب در 2 بخش رسانه ای و نصب تابلوهای هشدار دهنده به اطلاع مردم می رسد.
همچنین مطالعات زیست محیطی سدها نیز از جمله اقدامات شرکت است به نحوی که قبل از احداث هر گونه سد ارزیابی زیست محیطی سد انجام می شود به جهت این که خود آن سد منشا آسیب به محیط زیست نشود و همین طور آب استحصالی از سد دارای کیفیت مطلوب برای مصارف تعیین شده باشد.

 

کد خبر: 1736
  تاریخ خبر : 27 مرداد 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 27 مرداد 1395
 روابط عمومی
 1459
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 88
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 35,280
  • بازدید دیروز : 36,305
  • کل بازدید : 23,374,499
  • آخرین به روزرسانی : 31 فروردین 1403 12:06:50
  • شناسه IP شما : 3.141.47.221

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :