|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در اجراي مصوبه استاني هيات دولت و در صورت افزايش اعتبار:

عمليات اجرايي زهكشي 280 هزار هكتار اراضي گلستان آغاز مي‌شود

يكي از مصوبات مهم سفر نخست رييس جمهوري و هيات دولت به استان گلستان ، انجام مطالعه زهکشی820هزار هكتاري استان بوده كه به عنوان یک ضرورت حیاتی جهت رشد و توسعه اقتصادی استان و حل معضل سیل و آب گرفتگی اراضی دشت گرگان در سفر دوم نيز مورد تاكيد مجدد قرار گرفت.  از اينرو در اجراي مصوبه استاني دولت مطالعات مرحله پيش‌شناخت زهكشي اراضي شمال قره‌سو و گرگانرود به وسعت 449 هزار و 500 هكتار انجام شده است.

  يكي از مصوبات مهم سفر نخست رييس جمهوري و هيات دولت به استان گلستان ، انجام مطالعه زهکشی028 هزار هكتاري استان بوده كه به عنوان یک ضرورت حیاتی جهت رشد و توسعه اقتصادی استان و حل معضل سیل و آب گرفتگی اراضی دشت گرگان در سفر دوم نيز مورد تاكيد مجدد قرار گرفت.
  از اينرو در اجراي مصوبه استاني دولت مطالعات مرحله پيش‌شناخت زهكشي اراضي شمال قره‌سو و گرگانرود به وسعت 944 هزار و 005 هكتار انجام شده است.
   پس از ابلاغ مصوبه سفر نخست هيات دولت به گلستان در زمينه اجراي پروژه زهكشي 028 هزار هكتار از اراضي اولويت دار گلستان ، شركت آب منطقه اي گلستان ، مطالعات مرحله پيش شناخت اين پروژه را با هدف شناسايي جامع مشكلات زهكشي اين اراضي در مرداد ماه 86 در شمال استان گلستان را به انجام رسانده است.
    از اينرو پس از تائيد مطالعات طرح مذكور توسط شركت آب منطقه‌اي گلستان، مطالعات مرحله اول زهكشي اراضي شمال قره‌سو و گرگانرود با وسعت 280 هزار هكتار پس از برگزاری مناقصه آغاز شد.
    منطقه مورد مطالعه براي اجراي اين پروژه از شمال به رودخانه اترك ، از جنوب به رودخانه هاي قره سو و گرگانرود ، از شرق به شهر گنبدكاووس و از غرب به درياي خزر محدود مي شود.
  " بر اساس تعاريف علمي زهكشي به معناي خارج ساختن آب اضافي از زمين به منظور كنترل سطح ايستايي جهت كشت محصولات زراعي مي باشد ، ولي امروزه زهكشي زراعي نقش بسيار گسترده پيدا كرده و مسائلي مانند احياي اراضي ، مديريت آب ، مسائل مربوط به حفاظت محيط زيست و حفاظت خاك و يا كيفيت از سيل گرفتگي و طغيان رودخانه ها را نيز شامل مي شود."
   در عين حال مدير عامل شركت آب منطقه اي گلستان با اشاره به اهميت اجراي اين طرح گفت: اين مصوبه از مهمترين مصوبات جلسه استاني هيات دولت در سفر نخست بوده كه در صورت اجرا ، توسعه بخش كشاورزي استان را به همراه دارد.
  مهندس "نادعلي حاجيلري" با سپاس از رياست محترم جمهوري و هيات دولت و نيز مساعدتهاي مسئولان وزارت نيرو و مديران ارشد اجرايي استان گلستان ، تسريع در اجراي اين پروژه را خواست همه مسئولان دولت نهم عنوان كرد.
   وي در تشريح اهداف اين پروژه گفت: کنترل و جلوگیری از ماندابی شدن اراضی ،  جلوگیری از شور شدن اراضی ، کنترل سیل ، جلوگيري از فرسايش خاك  از جمله اهداف اجراي اين طرح مي باشد.
   به گفته وي حفظ محیط زیست و حفاظت ابنیه ها و تاسیسات عمومی و توسعه روستایی و امنیت غذایی از ديگر اهداف اين طرح مي باشد.
وي ادامه داد: تعیین حدود نواحی و بررسی علل زه دار شدن اراضی ، مشخص نمودن وضع موجود زهکشی با توجه به محدودیت های فعلی اراضی و  نيز ارائه سیمای کلی طرح توسعه پیشنهادی از جمله اهداف اجراي اين طرح مي باشد.
به گفته وي ، تهیه نقشه های مقدماتی ، برآورد تقریبی هزینه ها و انتخاب گزینه مناسب زهکشی و اصلاح اراضی، مشخص کردن امکان بهره برداری جنبی از طرح و توجیه فنی ، اقتصادی و مالی با توجه به آثار اجتماعی ، زیست محیطی از ديگر اهداف اين طرح مي باشد.
مديرعامل شركت آب منطقه اي گلستان يادآور شد:  هم زمان با انجام مطالعات مرحل اول زهکشی در سطح 028 هزار هکتار از اراضی استان، مطالعات مرحله اول و دوم بخشی از اراضی اولویت دار که در معرض خطر جدی سیل و آب گرفتگی هستند در ماههاي پاياني سال 78 آغاز مي شود.
 به گفته حاجيلري ، اين مطالعات درحد فاصل بین رودخانه های قره سو و گرگانرود بوده‌اند كه هر ساله در معرض خسارت‌هاي جاني و مالي قرار دارند انجام مي شود.
   وي در خصوص اعتبارات هزينه شده براي اين طرح ، تصريح كرد: در مجموع تاکنون برای انجام مطالعات اين طرح يك ميليارد و 089 ميليون ريال تا پایان سال 6831 هزينه شده است.
  وي افزود: براي سال 78 نيز مبلغ هفت ميليارد ريال مصوب شده و با عنايت به آماده بودن اسناد مناقصه این بخش، در صورت تامین اعتبار لازم از اواخر سالجاری عملیات اجرایی آغاز مي شود.
   مدير عامل شركت آب منطقه اي گلستان خاطرنشان كرد:  بر اساس برآورد انجام شده ميزان هزينه نهايي براي اجراي كامل طرح زهكشي در سطح 028 هزار هكتار از اراضي گلستان 056 ميليارد ريال خواهد بود كه در صورت تصويب اين ميزان اعتبار در سالهاي آينده مراحل مطالعه و اجراي آن شتاب مي گيرد. 

کد خبر: 11
  تاریخ خبر : 26 دی 1387
 1846
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 135
  • بیشترین بازدید همزمان : 607
  • بازدید امروز : 15,000
  • بازدید دیروز : 34,016
  • کل بازدید : 22,698,483
  • آخرین به روزرسانی : 9 فروردین 1403 17:40:04
  • شناسه IP شما : 3.235.229.251

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : گلستان، کیلومتر یک جاده آق قلا، شرکت آب منطقه‌ای گلستان
  • کدپستی : 4913933165
  • تلفن : 01732687436
  • فاکس : 01732687082
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :